20120912

sananen jos toinenkin blogimainonnasta

On veitsenterällä taiteilua luovia yhteistyöviidakossa ja pitää yllä kauhun tasapainoa mainosten ja muiden aiheiden määrässä. Olen jonkin aikaa jo halunnut sanoa muutaman sanan omasta puolestani tästä aiheesta sekä juuri tämän blogin taustalla vaikuttavista seikoista. Blogimainonta on tullut jäädäkseen ja jos totta puhutaan niin tottakai minusta on mukava käydä syömässä hyvin, kuulemassa uutuuksista ja saada välillä jotain mielenkiintoista kotiinkin asti testiin. Käsi hei rehellisesti ylös kenestä ei olisi?

Ymmärrän tottakai sen, että liika mainonta alkaa anonyymikommentin sanoin "pursuta korvista" (miksi nämä tällaiset kommentit tai niiden komppailu, eivät kuitenkaan koskaan tule nimimerkillä?) ja olen pyrkinyt pitämään mainosten määrän kohtuullisena ja miellyttävänä jos niin voi sanoa. En toki kulje laput silmillä, niiden määrä on selkeästi kasvanut viime aikoina kyllä. On myös muutamia muutoksia joiden takia viime aikoina on varmasti tuntunut myös siltä, että mainoksia on enemmän. Olen nimittäin ensimmäistä kertaa alkanut muistutella käynnissä olevista kilpailuista tai arvonnoista muiden postausten sisällä jolloin tietyn tuotteen tai merkin mainontakertoja tulee tietenkin reilusti lisää ja tarkkakorvaisesta lukijasta varmaan silloin alkaakin tuntua siltä, että ne pursuavat joka paikasta.

Haluaisin kuitenkin avata hieman tämän toiminnan takana olevaa logiikkaa. Minulla ei ole yhtä poikkeusta lukuunottamatta ollut yhtään arvontaa, jota jakamalla jossain tai tekemällä erilaisia lisätemppuja, saisi lisäarpoja. Tämä "vihellä samalla kun klikkaat tätä facebookissa ja tykkäät tuosta ja viet vielä rappukäytäväänkin" -metodi levittää kyllä sanaa tehokkaasti mutta on minusta enemmän silkkoa sisältä kuitenkin ja ainakin minussa herättää enemmän ärtymystä kuin innostusta. Se on sokeammin siitä sun tästä tykkäilyä ja jakamista vailla jotain aivosoluja liikuttavaa siellä takana. On kuitenkin huomattava, että tottakai minäkin haluan niitä mahdollisimman paljon kommentteja sinne arvontaboksiin ja koska en käytä tuota yllä mainittua metodia, olen halunnut aina välillä muistutella täällä postausten lomassa asiasta.

Olen myös pyrkinyt tuomaan arvontoihin ja kilpailuihin omaleimaisuutta, en edelleenkään harrasta kovin mielelläni excel-taulukointia (en muissakaan yhteyksissä kuin arvonnoissa, iuh!), pääosin siis askartelen arvat ihan konkreettisesti ja kuvaan usein itse arvonnankin joka tietenkin nyt kun on näppärästi tuo minikokoinen onnetar tuossa, on selkeästi mielenkiintoisemman näköistä. Lisäksi kilpailujen muoto ja aihe ovat useimmiten liittyneet johonkin minusta mielenkiintoiseen tai ne on tuotu jollain lailla osaksi tämän blogin tyyliä ja tekemistä pelkän arvon nyt tällaisen -meiningin sijaan.

Toisaalta olen kuitenkin halunnut tuoda pelkän minulle tulevan mukavan materian lisäksi teillekin jotain ja usein esimerkiksi itse ehdottanut vaikkapa sitä arvontaa pelkän tuotetestauksen sijaan. Varmasti ne arvonnatkin jollain nostavat niskakarvat pystyyn mutta miksi ihmeessä en tarjoaisi teille herkkuja jos se on mahdollista? Esimerkiksi hiljattain monessa postauksessa näkyneen aalto-jakkaran olisin saanut myös pitää itse kaksin kappalein jos olisin halunnut. Halusin kuitenkin arpoa sen toisen teille. 

Toinen mielestäni erittäin merkittävä seikka on se, että minun blogissani mainonta ja yhteistyö keskittyy nimenomaan sinne postauksiin. Minulla ei ole omasta halustani yhden yhtä mainosbanneria postausteni ympärillä ja olen kieltäytynyt myös tarjotusta portaaliyhteistyöstä juuri tuosta samasta mainosbannerisyystä. Haluan itse valita sivupalkissani näkyvät bannerit ja useimmiten sinne päätyykin jokin teitäkin hyödyttävä juttu kuten arvonta tai jotain jonka ulkoasun olen syystä tai toisesta suunnitellut itse. En siis saa rahaa mistään postauksesta tai mainoksesta, joka täältä löytyy.

En myöskään käytä lainkaan tracking-linkkejä joiden klikkauksia lasketaan minun tai lompakkoni  eduksi vaan linkkaan puhtaasti lisäinformaatiosyistä. Uteliaana ihmisenä minä ainakin ilahdun suunnattomasti jos mielenkiintoisen postauksen linkitettävät asiat on linkitetty ja voin käydä kurkistamassa hieman lisää. Tätä linkkaamista olen myös viime aikoina selkeyttänyt ja lisännyt ihan tarkoituksellisesti, välillä olen itse turhautunut tihrustamaan, että onko tekstin sisällä linkki vai ei ja mielestäni perinteinen alleviivaus taas häiritsee sen lukemista jossain määrin joten olen linkannut niin sanottuja parhaita paloja keskitettynä postauksen loppuun tai sekaan aiheesta riippuen. Linkattavien asioiden määrä on myös kasvanut, kun aloitin bloggamisen vuonna '07, ei läheskään näin monella puodilla ja putiikilla ollut edes mitään sivuja, nyt ne ovat arkipäivää ja aikamoinen must myös.

Mainontapostaukset eivät tietenkään lisäänny pelkästään yhteistyötahojen määrän kasvaessa vaikka se  iso syy tietysti onkin, välillä on vain lukijakunnankin laajentuessa helpompi kirjoittaa kivasta tuotteesta vaikkapa oman riitelyntäyteisen päivän sijaan. Materia ei loukkaannu vaikka sanoisin ettei se toiminut tai parjaisin sen ulkonäköä. Parisuhteen toinen osapuoli taas ei ehkä arvostaisi tällaista postausta niin paljon. Mitä enemmän anonyymiarmeijat tekevät hyökkäyksiään ainoana funktionaan saada itselleen ylemmyydentuntoa edes hetkeksi ja bloggaajalle paha mieli, sitä vähemmän tekee mieli kertoa mistään henkilökohtaisesti koskettavasta yhtään mitään. On eri asia antaa asiallista palautetta tai kritiikkiäkin kuin kyseenalaistaa esimerkiksi kirjoittajan äitiys tai vaikkapa se, erottaako hän kaksivuotiaan äitinä kaksivuotiaan sylivauvasta. "Ne on hei kato vähän eri juttu."

Omalla kohdallani hieman lisäkiemuroita tuo työnkuvani, johon kuuluu olennaisena osana yhteistyötä eri tahojen kanssa. Nämä yhteistyöt ovat pääosin erillään blogiyhteistyöstä mutta koska kirjoitan blogiani myös työnäkökulmasta ja sen kulissien takaa, ovat ne näkyvillä usein täälläkin. Välillä on hankala olla tarpeeksi suorasanainen jotta nämä kaikki projektit erottuisivat omiksi palasikseen selkeästi. Jos saan töiden puolesta jonkin tuotteen ja kuvaan tänne kun piirrän sitä kotona, koska sitä olen juuri sinä päivänä tehnyt (ja sitähän tämä blogi käsittelee, siis sitä mitä minä olen nyt lähiaikoina tehnyt tai ajatellut) niin se on toki myös mainontaa mutta ei ihan sama asia kuin se, että hakisin keittiöstä tietyn firman kupin mukaan kuvaan postaukseen jossa puhun huulipunista. Vai onko? Välillä näiden kanssa on itsekin aika solmussa ja koska tämä on niin monimutkainen paketti, olen halunnut pitää sen mainitun muun epämääräisen mainosmassan minimissä. Tässä tapauksessa siis jättää pois nuo mainitut bannerit, portaaliyhteistyöt ja klikkausmäärää seuraavat erikoislinkit.

Tämä aihe on hankala, se rönsyilee ja valuu yli äyräiden vaikka kuinka yrittäisi tiivistää. Tulevaisuuteen ei näe kukaan mutta voisin kuvitella, että ei tämä ainakaan helpommaksi muutu. Olisi mukava kuulla teidänkin ajatuksianne asiasta, yleisellä tasolla tai tätä blogia koskien. Toivoisitteko vielä selkeämpää "saatu blogin kautta" -merkintää? (Saatu töiden kautta?) Yhteistyössä sen ja sen kanssa -otsikointia? Vähemmän mainoksia ja enemmän parisuhdeasiaa? Vai toisinpäin? Esimerkkejä blogeista joissa mainonnan kanssa taiteillaan taiten? Ideoita, ajatuksia, ehdotuksia?

41 kommenttia:

  1. Anteeksi, menee vähä ot:ksi (;) mutta mistä olet O:n kameran hommannut? Onko ihan lapsille tarkotettu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vastaan tähän nyt ensin. OT on erittäin sallittua. ;)

      Kamera on ihan tavallinen Canonin Ixus, joka meille on ostettu jo ennenkuin O osasi pitää kameraa edes kädessä. Se ei ole mitenkään erityisesti lapsille suunnattu mutta on kestänyt O:n käyttöä ihan hyvin. Harkitsin hetken sellaista 'aja vaikka puskutraktorilla yli' -mallia mutta ainakaan vielä sellaiselle ei ole ollut mitään tarvetta enkä usko, että O:n kasvaessa ja motoriikaan kehittyessä onkaan.

      Ainoa miinus jonka takia harkitsen toisenlaista kameraa lapselle on tuon muotoilu, jossa pikkuruiset sormet sohivat helposti päälle ja pois makrotoimintoa vahingossa. Haluaisin, että O:kin saisi tarkempia kuvia ja jossain vaiheessa kun budjetti sallii, ostan ehkä jonkun peruspokkarin jossa namiskat sijaitsevat hieman eri paikassa. :)

      Poista
  2. Minua ei ainakaan häiritse tämän blogin mainostamiset tai arvonnat yhtään! Ihanan selkeä kokonaisuus, jossa on monipuolisesti juttua. <3

    VastaaPoista
  3. Ne on kato ne kateelliset jotka huutelee ;)

    Mua ei ainakaan tippaakaan haittaa nämä tuotejutut ja kilpailut. Kun ihan oikeasti muutenkin surffaan netissä etsimässä tietoa ja kokemuksen syviä rintaääniä jostain tuotteista.
    Mun mielestä tämmöset jutut kuuluu blogeihin, en mä ole koskaan niitä mitenkään kummeksunu. Tosiaan kuten ylläoleva sanoikin, monipuolisesti juttua. Sun blogi on mukava ja jaksaa kiinnostaa vuodesta toiseen koska juttua löytyy laidasta laitaan, niin sun työstä, kotijutuista, parisuhteesta, kivoista tuotteista ym.

    Jatka kuule vaan samaan malliin ja mitä enemmän kuvia, sen parempi, mun mielestä! :D

    VastaaPoista
  4. Kieltämättä on pistänyt silmään, että "mainontaa" on enemmän kuin vielä jokin aika sitten. Mutta eipä se mikään ihme olekaan, kun mainontahommelit sun muut kehittyvät koko ajan. Itse olen ainakin tykännyt, täältä on löytynyt kaikenlaista mielenkiintoista mistä ei ole aikaisemmin välttämättä kuullut tai nähnyt. Ja arvonnat on kivoja juttuja, mukavaa että pistät lukijoillekin jakoon. :)

    VastaaPoista
  5. Minä myönnän, että nykyään tulee skippailtua postauksia. Nescafet ainakin ihan vain sen takia, ettei kahvinjuonti ole omia heiniä, ei sitten ollenkaan. Toisaalta mahdollisuus valita vain ne kiinnostavat postaukset päältä on aina mahdollista, aina voi sulkea ikkunan. Ja välillä mainos- ja yhteistyöpostauksetkin koskettavat itseä, silloin niistä jaksaa kiinnostua.

    Kyllä ne ovat blogeihin tulleet jäädäkseen. Oma bloggaamiseni on sen verran pienimuotoista, että nyt vasta, yli puolen vuoden aktiivisemman toiminnan jälkeen, sain ensimmäisen yhteistyötarjouksen. Sekin on ei-kaupallinen, enemmänkin kastia some-kokeilu.

    Olen samaa mieltä ylläolevan anonyymin mielestä, että kyllä suurimmat huutelijat taitavat olla niitä kateellisia. Se vain, ettei se blogin mainekaan ihan tyhjästä nouse; aika paljon työtä, ideoita ja hyviä valokuvia vaaditaan tämänkokoisen toiminnan pyörittämiseen!

    VastaaPoista
  6. Mä voin ainakin rehellisesti nostaa käden! Mä bloggaan ihan muista syistä kuin yhteistyökuvioissa tms (eikä mun kanssa kukaan mitään yhteistyötä haluaiskaan kun kiroilen ja raivoan :D) ja olen niin epäsosiaalinen sekä kova suojelemaan yksityisyyttäni, etten edes lähtis mihinkään. Lisäksi koska olen valtion virassa, rahaa tuottava yhteistyö olisi vähintään sivutoimi-ilmoitusta työnantajalle vaativa asia, enkä mä halua kertoa duunissa blogista.

    En mä kauheen kaupallisia blogeja jaksa jatkuvalla syötöllä seurata mutta jos on aihe, joka kiinnostaa niin lukaisen ja kommentoin kyllä. Kenenkään ei ole pakko ase ohimolla lukea mun kiroilua tai sun bisnesyhteistyötä...

    VastaaPoista
  7. Nyt on pakko kommentoida, ekaa kertaa sun blogiin, vaikka lukenut olenkin jo pitkään.

    Mä en ymmärrä graafisesta alasta hölkäsen pöläystä, enkä kaikista hienouksista ja uutukaisista, joita sun blogissa välillä on. Mulla ei myöskään ole lapsia, joten en tarvitse sen kaltaista infoa vaatteista tms. Enkä myöskään juo kahvia, joten Nespresso asiat menee koko ajan ihan ohi =)

    Mutta se mikä mut saa pitämään sun blogia koko ajan avoimena välilehtenä selaimessa, on blogin monipuolisuus sekä sun hersyvä kirjoitustyyli, joka varmasti kuvastaa sun luonnettakin. On ihana lukea sun arjesta kaikkine kommervenkkeineen ja O:n kanssa tapahtuneista asioista. Ja on ihana nähdä kuvia kaikesta tästä.

    En ole osallistunut yhteenkään sun arvontaan, mutta musta tuntuu silti kivalta, että jaat muille sitä mitä itsekin saat kokea ja elää. Kaikki eivät välttämättä näin tekisi, vaan pitäisivät itse kaksi jakkaraa!

    Jatka vaan samaan, sun omaan tyyliin =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin samaa mieltä olen minä!

      Poista
    2. Minäkin yhdyn Napsuliinin ajatuksiin!

      Poista
    3. Allekirjoitan myös Napsuliinin ajatukset! Jatkathan samaan malliin, jatkathan?

      Poista
  8. Hyvä postaus. Mä en myöskään oikein ymmärrä noita "kerro koko maailmalle niin saat pari arpaa lisää"-arpoja. Vähän ne jopa ärsyttää. Jos joskus itse arpoisin jotain, olisi tarkoituksenani oikeasti halu jakaa jotain niille lukijoille jotka pikkuruisessa blogissani vierailevat. Ei haalia lisää lukijoita vaan sen takia että saisin lisää lukijoita. Nounou.

    Mä oon myöskin sitä mieltä, että ne bloggaajat jotka oikeasti näkevät hurjasti vaivaa ja esittelevät tuotteita/palveluita jne omissa blogeissaan (joko työkseen tai harrastuksekseen), ansaitsevat kiitoksensa.

    Valitettavan usein mainospostauksien kommenteissa on luettavissa kateutta, useinmiten juuri anonyymeiltä. Viesti on lähes aina sama "siis maksatko ite vaatteitas", "saatko kaiken ilmaseks"... Äh, mä en tajua miten joku näkee sen vaivan että kirjoittelee tollasta aivottomuutta. Ite oon vilpittömän iloinen kun joku jaksaa esitellä uusia juttuja blogissaan. Ja jos siitä hyötyy bloggaaja ja toisinaan arvontojen muodossa myös lukija, niin sehän on vaan ylimääräistä plussaa!

    VastaaPoista
  9. Sun blogi on just hyvä tälläsenään!! :)

    VastaaPoista
  10. Minä kuulun niihin ihmisiin, jotka lukevat bonusohjelmien kotiin tulevista lehdistä ne "uutuuksia"-osiot. On kiva löytää uusia juttuja arkeen - keittiöön ja kylppärin kaappiin. Vielä hauskempaa olisi, jos niistä voisi lukea muutakin kuin nimen ja hinnan. Tästä syystä luen tarkkaan kaikki ruokien/juomien testaamiseen liittyvät postaukset :) On paljon kivempaa kun joku muu maistaa/testaa ja kertoo sitten kannattaako ostaa.

    Mainonta (tai piilosellainen) ei häiritse. En minä lue blogeja kirjallisuuden vuoksi. Eikä minua aina jaksa kiinnostaa kirjoittajien elämätkään. Minä tahdon tietää mitä muualla tapahtuu. Luen mahdollisimman erilaisia blogeja, jotta näen/opin/tiedän jotain uutta. Vaikken satsaa ulkonäköön/pukeutumiseen/puunaamiseen, on silti kiva tietää mitkä jutut on pinnalla ja millaisia kemikaaleja voi hiuksiinsa tunkea. Sama pätee kaikkeen. Tästä syystä tykkään kun muoti/käsityö/fitness/sisustus/rakennus/lemmikki-blogeissa esitellään uusia juttuja ja kerrotaan messujen ja muiden tilaisuuksien asioista. Olen siis utelias. Ja tämän kaiken tiedon ahmiminen (tai hankkiminen) on oikeassa elämässä hidasta ja aikaa vievää. Siispä luen blogeja. Kaikenlaisia. Erilaisia. Monenlaisia.

    Että antaa tulla vaan :)

    VastaaPoista
  11. Hym... mä oikeesti yllätyin, että kirjoitit tuosta ja se on noussut ilmaan. Blogissani on tuotesijoittelua juu, mutta minua ne ei pistä silmään, vaikka lapseni on jo isompia ja poikia, en juo kahvia yms... silti olen lukenut kaiken.

    BLogisi tarjoaa niin mahtavaa visuaalista, mielikuvituksellista ja verbaalista tarjontaa, että minä nautin sydämmen kyllyydestä jokaisesta sinun tekemästä jutustasi.

    Me ollaan kokonaisia ihmisiä ja meidän elämään kuuluu paljon eri asioita. Minusta olet saanut ne tänne aivan ihanasti liitettyä ja blogi on sinun näköinen. Emme varmaan koskaan ole tavanneet, mutta silti minulla on tunne, että jotenkin tunnen sinut! Ja minusta se on mahtava tunne koska ainut kosketus on tämä blogi.

    AMmattisi on ison osan sinua ja sinä kykenet ammattisi kautta tuomaa meille aivan uutta visuaalista antia tarinoineen, joista minä tykkään.

    Pidän valtavasti piiroksistasi, tilanteistasi ja O:n otokset ja tarinat ovat ihania! Eläväisiä ja lämpimiä.

    Joten jos saan pyytää niin jatka samaan malliin ja nauti elämästä ja blogisi ylläpidosta. Ainakin minut saa aina hyvälle tuulelle - minun silmäni ja sieluni pitää siitä mitä sinä tuotat...

    ja oikeasti tämä on vain elämäää!!! Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi!

    VastaaPoista
  12. Olen huomannut että usein sanamuodot ym vaikuttavat paljon kritiikkiin mainonnasta. On eri asia selkeästi mainostaa kuin verhota se mainos jonkinlaiseen "pilveen", mitä luulen esimerkiksi noiden nespressokommentoijienkin tarkoittavan. Postaus kun tuo esiin, et sä oot ollut jossain missä on ollut nespressoa, r/h:n vaate, joku jälkiruoka ja ikkuna. Lukijana tällaiset mulla oli kivaa mut enpäs kerro kaikkea-tyyppiset vihjailut ovat aika hankalia, koska niistä tulee ärsytys miksi ei kerrota mitä, milloin, miksi. Mutta mainitaan se mainoksen linkki kuitenkin. Toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa.

    Blogin lukijana sitä toivoo bloggaajalle pelkkää hyvää, korvausta oman elämän piristämisestä ja etenemistä työuralla. Mutta vihjailut yhdistettynä selkeisiin mainoslinkkeihin on aika hankala yhdistelmä, ainakin minulle. Siksi itse olenkin bloggarityyppiä "tässä tuota, nyt on arvonta". Yleensä se, miten joku arvontavoitto sopii blogin kontekstiin on joko ilmiselvä tai se ei sovi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen täysin samaa mieltä tämän kommentin kanssa, mua ei välttämättä häiritse niinkään mainospostaukset jos niistä rehellisesti kerrotaan ja jos ne tuotteet on sellaisia joista tykkäät. Enemmän tosiaan häiritsee tuollainen vihjailu, häähää mulla oli kivaa ja sain kivoja tuotteita mutta enpäs kerro teille mistä ja miksi. Tosin oon ehkä niin utelias ihminen että mua rasittaa vihjailu-postaukset muutenkin, oli niissä mainoksia ja yhteistyökumppaneita tai ei :)

      Poista
    2. Täsmälleen ja juuri näin. Jos ei pysty kirjoittamaan avoimesti, jättäisi väliin. En usko, että tuonkaltaiset mainokset hyödyttävät oikeastaan ketään. Vihjailu on asiassa kuin asiassa ärsyttävää, mutta etenkin mainonnassa. Joko mainostetaan tai sitten ei, mutta ei mitään mysteerisettejä.

      Voin myöntää myös oman tyhmyyteni: olen joskus ollut hämmästynyt, kun asioita ilmaistaan siten, että "minulle tuli kotiin sitä sun tätä". Ai, siis ihan vaan joltain tuntemattomalta noin vaan tuli postia? Ok, ehkä tämän bloggaajan tiedot on helppo selvittää, mutta mietin vaan heti itseäni, että ei minulle vaan kukaan edes voisi lähettää noin vaan postia :D Mutta niin, itse en bloggaa, joten ehkä ylipäänsä en vaan käsitä koko maailmaa, joten monet lausahdukset kuulostavat minusta ihan heprealta, joka vaatisi täsmentämistä ja avaamista. Ja tietysti olen minäkin niin utelias, että mitä, missä, miksi, kuinka -vastaukset tekisivät lukukokemuksesta huomattavasti antoisamman ja samalla loogisemman. Suuri osa lukijoista on kuitenkin niin taviksia, että ei heille satele kutsuja kuin kavereiden pirskeisiin eikä heille ensimmäisenä tule mieleen, että sinne sun tänne voi saada blogin kautta diilejä ja kutsuja, joten olisihan se kiva, jos sitä mysteerimaailmaa hieman voisi joskus avatakin.

      Poista
  13. Pidä vaan oma linjas, eiköhän niitä räksyttäjiä aina riitä?
    Minusta tuo Nespresso-postaus oli oikein kivaa vaihtelua kaikkiin niihin aiheesta lukemiini. :)

    VastaaPoista
  14. Sen verran puutun aluksi Oi mutsin kommenttiin, että juurikin tuossa piirtämilläsi kuvilla kuvitetussa postauksessa on jokin asia, joka häiritsee näin lukijana, mutta josta en itse saanut kiinni ennen mainittua kommenttia. Päiväsi vaikuttaa kivalta, minua ei lainkaan häiritse mainonta eikä se, että olet ollut ilmeisen mukavassa paikassa viettämässä hauskaa päivää, mutta kieltämättä kysymykset mitä, milloin, miksi nousevat mieleen ja hieman harmistuttaa, että asiasta ei kerrota enempää. Muutamissa muissakin postauksissasi, jotka käsittelevät jotain meneillään olevaa projektia on näkynyt samaa, mutta näissä toki on mahdollisesti kyse myös vaitiolovelvollisuudesta työnantajaa ja keskeneräistä projektia kohtaan.

    Mutta nyt yleisemmin aiheeseen.
    Olen yllä olevien kanssa pitkälti samoilla linjoilla ja tykkään suuresti blogisi mainosbannerittomuudesta (taipuisiko noin? :) ja selkeästä ulkoasusta. Itse joskus jollekin muotiblogille eksyneenä ne vilkkuvat ja välkkyvät bannerit, toisinaan myös koko taustan kokoinen mainos ja sivussa näkyvät osallistu siihen, tähän ja tuohon kilpailuun saavat jättämään koko blogin seuraamisen.
    Toisaalta en pidä blogilla "tienaamista" (oli se sitten rahallista tai tavaroiden saantia) pahasta. Kyllä sen blogin ja tekstien eteen on varmasti nähty aikaa ja vaivaa, jotta mainostajat ja yhteistyökumppanit kiinnostuvat, joten eivät ne tavarat "ilmaiseksi" tule niin kuin kateelliset tuntuvat aina kuiskivan. Ja kuten sanoit, kukapa siitä ei pitäisi :D
    Yhteityökumppania kohtaan on toki kohteliasta mainita saamastaan tuotteesta blogissa ja palveleehan se myös lukijoita. Voin ihan mielelläni lukea esim. kahvikoneesta kuvineen ja kokemuksineen. Sen sijaan jos kahvikone alkaa vilkkua blogin yläbannerissa huutaen uusia kahvimakuja niin alkaa kyllä oma maku mennä.

    Mitä tähän blogiin tulee minua ei häiritse kilpailut eivätkä yhteistyössä saadut tavaralahjat ym. Arvostan suuresti jos sivulle ei ilmesty näitä mainosbannereita (vaikka osaisit varmaan laittaa nekin tyylikkäästi tai ainakin tyylikkäämin esille) eikä kilpailuja kuin tekstien sekaan.
    Selvyyden vuoksi toivoisin ehkä hieman selkeämmin ilmaistuna ja erotettuna työasiat muista. Eli esimerkiksi onko jokin esittelemäsi tapahtuma/tuote puhtaasti työasia, josta kerrot/jota testaat blogissasi vai sen sijaan nimenomaan blogin kautta saatu testituote tai tapahtumakutsu. (Case nespresso esimerkiksi meni minulta hieman ohi, että minkälainen yhteistyö tässä on kyseessä, ihan duuni duuni vai blogijuttu. Tosin voi olla kyse ihan omasta tarkkaavaisuudesta, enkä vain ole huomioinut asiaa vaikka olisit sen selkeästi kertonutkin.)

    Kaiken kaikkiaan kuitenkin tykkään blogistasi. Kirjoitustyylisi on miellyttävä ja ulkoasua hivelee silmää. Itsekin visuaalisella alalla olevana toivoisin enemmän juttuja töistäsi ja kuvia etenkin töiden eri vaiheista. Toki ymmärrän, että julkaisemattomia töitä ei voi välttämättä levitellä etukäteen blogissa.
    Toisaalta myös ajatuksesi elämästä, perheestä, arjesta ja töistä tasapainottavat ja monipuolistavat sisältöä, jolloin syvyyttä tulee enemmän kuin jos kertoisit pelkästään töistäsi ja graafisesta alasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse kommentoin anonyyminä ihan vain sen takia ettei minulla ole käyttäjätunnuksia bloggeriin enkä sellaisia haluakaan.

      Mutta olen samaa mieltä Oi mutsin ja tämän anonyymin kanssa siitä että blogistasi ei käy tarpeeksi selvästi ilmi mitkä jutut ovat puhtaasti työjuttuja ja mitkä taas blogiyhteistyöjuttuja. Ymmärrän että joskus nämä kaksi asiaa on ehkä hieman vaikea erottaa toisistaan, mutta olis kiva jos yrittäisit edes jollain tapaa kertoa mistä on kyse, eikä vaan tyyliin "olin tapahtumassa X mutta enpäs kerrokaan mitä siellä tapahtui ja mihin se liittyi, mutta oli ihan superkivaa, ihanaa ja oli ihana tavata uusia ihmisiä!" jne. Se ei ole kauhean reilua lukijaa kohtaan. Samaten tällaiset "olen menossa tapaamaan ihmisiä/teen tällä hetkellä tämmöstä juttua, mutta en voi valitettavasti kertoa siitä sen enempää" -jutut hermostuttavat myös usein ihmisiä, varsinkin jos niitä on paljon samassa blogissa. Ehkäpä kaikista tällaisista keskeneräisistä projekteista ei tarvitsisi kertoa täällä ennenkuin ne ovat valmiita? :) Tai ne voisi muotoilla jotenkin eri tavalla jos ihan välttämättä haluat kirjoittaa juuri jostain tietystä työ/blogiprojektista...? Silloin lukijallekin jäisi parempi mieli. :)

      Poista
    2. täysin samaaa mieltä, tässä tiivistettynä se mitä tämä anonyymi koitti tuolla alempana sanoa noin kilometrin pituisessa viestissä... :)

      Poista
    3. Olen samaa mieltä edellisten kanssa. Graafikon työsi on todella kiinnostavaa seurattavaa ja tykkään paljon töistäsi, joita olet laittanut tänne esille. Tykkäsin myös piirrospäivityksestä, mutta se mikä siinä häiritsi hieman oli se, ettei oikein käynyt selväksi, liittyikö Nespresso-mainokset johonkin työhösi vai blogiyhteistyöhön vai mihin.

      Olen myös sitä mieltä, että uusista hyvistä tuotteista on mukava kuulla blogien välityksellä - kunhan sitä ei toteuteta piilomainontana, vaan selvästi kerrotaan, onko tuote saatu blogin kautta vai ei. Ja jos ei Nespressot tai vastaavat kiinnosta niin ainahan voi sellaisten postausten yli hyppiä, ei kukaan pakota lukemaan!

      Minusta on hienoa, että haluat jakaa blogiyhteistyönä saamiasi tuotteita. Arvonnat ovat aina kivoja, ja olen samaa mieltä kanssasi siitä, että yksi arpa/osallistuja on reiluinta. Ja olen edelleen NIIN iloinen voittamastani aaltojakkarasta, kiitos vielä erikseen siitä!

      Joka tapauksessa, pidä blogi omanlaisena - aina on niitä jotka eivät tykkää tai tykkäävät, pääasia että koet itse blogisi omaksesi :)

      Mukavaa syksyä!

      Poista
    4. Tähän yhdelle anonyymille, että kommentoidessa ei tarvitse olla Bloggerin tunnuksia. Tuosta alhaalta voi valita nimi/URL-osoite kohdan, johon voi vaan laittaa vaikka etunimensä tai muun nimimerkin, niin silloin ei olisi täysin anonyymi...

      Poista
    5. Anonyymi ku anonyymi :D aina voi feikata nimensä..

      Poista
  15. Käsi nousee ihan rehellisesti ylös! Ei kiinnosta testitavarat eikä yleensä myöskään kutsut tilaisuuksiin (muutamassa olen ollut työni vuoksi, mutta en ole kirjoittanut niistä).

    Ymmärrän kaupallisuuden ja ilmaisen tavaran houkutuksen, mutta en ole missään vaiheessa halunnut sekoittaa sitä oman blogini sisältöön.
    Saan tolkuttomasti ehdotuksia ja tarjouksia kaiken maailman tavarasta, mutta en ole vielä lähtenyt mihinkään yhteistyökuvioihin mukaan. Kerran olen saanut kirjoja arpajaispalkinnoksi.

    Sen sijaan voin kyllä kertoa positiivisesti jostain käyttämästäni tuotteesta, mutta niihin ei liity mitään sopimuksia etukäteen.

    Itseäni ärsyttää jos blogeissa alkaa olla liian usein sponssijuttuja. Mutta jokainen tyylillään. Sun blogissa asia ei ole ärsyttänyt :)

    VastaaPoista
  16. Tykkään blogissasi eniten arkeen, lapseen tai työn ja lapsen yhdistämiseen liittyvistä jutuista, mutta myös mukana vilahtavat työ- tai muut projektit ovat hienoa katsottavaa. Blogeja lukiessa törmää aina uusiin houkutuksiin, olivat ne sitten bloggaajan itse itselle tai lapselle hankkimia tuotteita tai mainos/yhteistyöjuttuja ja mielestäni ne kuuluvat blogien seuraamiseen samalla tavalla kuin aikakausilehtien lukemiseen. Jos oikeasti haluaa lukea pelkkää tekstiä ilman tuotteita tai mainoksia, niin sitten kannattaa etsiä muun tyyppistä luettavaa. Itse haluan lukea blogeja anonyyminä ja koen ettei meillä anonyymeillä ole mitään oikeutta arvostella bloggaajia, jotka tuottavat meille ilmaista ajanvietettä. Eihän se ole meiltä pois vaikka bloggaaja saisi rahallista korvausta tai muita etuja joltain taholta, vaikka toki on kiva jos siitä mainitaan. Toivottavasti pidät jatkossakin kaikki blogisi puolet sopivasti edustettuina! :)

    VastaaPoista
  17. Mun täytyy myöntää, että suosikkiblogini tällä hetkellä ovat sellaisia, joissa ei ole kovin paljon mainos-/yhteistyöpostauksia (mm. kahden suora, kaikki mitä rakastin, belloista esim. oimutsimutsi ja all i ever wanted is here ja muutama pienempi blogi). Mua ei sinänsä haittaa, vaikka bloggari saisikin paljon tuotteita käyttöönsä ja kutsuja eri tilaisuuksiin - päin vastoin, sehän kertoo siitä että hän hoitaa "työnsä" hyvin ja on ihan kivaa että vaivannäöstä palkitaan.

    Mutta sen enempää minua ei kiinnosta esim. kutsuvierastilaisuudet, lukijan kannalta ne kun usein on aika samanlaisia ja pahimmassa tapauksessa samat kuvat ja samat jutut tulevat sitten vastaan kaikissa blogeissa. Tuote-esittelyistäkään en ole superkiinnostunut, kaupoissa ja mainoslehdyköissä niitä tulee vastaan joka tapauksessa. Tietysti jos bloggari ihan vilpittömästi haluaa esitellä jonkun löytämänsä huipputuotteen, niin mikä ettei.

    Oon lukenut blogiasi jo vuosia ja edelleen luen sitä säännöllisesti. Kehittymistä ja muutosta aina tapahtuu, enkä pidä sitä ollenkaan huonona. Mun mielestä vain viime aikoina blogissasi on ollut hieman liikaa yhteistyö-/markkinointipostauksia ja varsinkin vihjailut eri tapahtumista on lukijan kannalta tympeitä (viitaten viimeisimpään nespressopostaukseen, jossa tosin oli ihanat kuvat sekä esim. tähän http://visuaalisestivaativa.blogspot.fi/2012/08/keppia-ja-porkkanaa.html )

    Tietenkään kaikkea ja koko elämäänsä ei tarvitse läväyttää blogissa auki, mutta miksi sitten edes vihjailla? Mulla ainakin siitä syntyvä tunnetila on ärsytys, ei mikään kutkuttava kiinnostus. Ymmärrän tietysti että työhön liittyvät jutut ovat salaisia tiettyyn pisteeseen asti, mutta kuten joku tuolla aikaisemmin sanoikin, olisi ehkä hyvä että toisit myös enemmän esille sitä liittyykö joku yhteistyökuvio nimenomaan blogiin vai työhösi (vai katsotko että blogisi on nykyään osa työtäsi?)

    Pahoittelut kilometrien pituisesta kommentista, ja vaikka nyt toinkin ehkä muutaman negatiivisen asian esiin niin blogisi on silti noiden edellämainittujen lisäksi yksi suosikeistani :)

    VastaaPoista
  18. Paljokin voisn tästä asiasta kommentoida, mutta koska en nyt ehdi, niin kiteytän oleellisen: jatka samaa rataa! Ihanan monipuolinen eikä liian siloteltu blogi! Ja terkkuja siloittelijoille, kyllä tykkään teidänkin blogeista, oma tyyli on tärkein.

    VastaaPoista
  19. Mua ei häirinnyt tai ärsyttänyt tippaakaan viimeisin(kään) Nespresso-postaus. Päinvastoin se oli erilainen ja siksi kovin mielenkiintoinen. En jaksa sen pidemmin ottaa tähän blogimainonta-asiaan kantaa, kuin että ei ole sun blogissa silmille hyppinyt.. Jotenkin susta on välittynyt sellainen rehti kuva blogisi kautta. Se lisää luottoa siihen, että en usko mitään sen suurempia salajuonia sulla ja eri instansseilla olevan, joilla koittaisitte meitä lukijoita "sumuttaa". Kiitos, jatka samaaan malliin vaan.
    -Miia

    VastaaPoista
  20. Minusta tässä blogissa on hoidettu mainonta tyylikkäästi. Olen itse samoilla linjoilla siinä, että tykkään enemmän postauksien sisällön kautta tulevista postauksista kuin välkkyvistä mainosbannereista. Olettaen tietenkin että ne on hoidettu tyylillä, mutta sellaisissa blogeissa jotka ovat muutenkin laadukkaita, on tämäkin puoli yleensä ihan kunnossa.

    Tärkeintä on oikeastaan että mainokset sopivat blogin yleiseen sisältöön. Ja mitä tulee työjuttuihin niin ehdottomasti jatka niistä kirjoittamista! Mahtavaa nähdä taitavaa työtäsi kulissien takaa, varsinkin kun ala kiinnostaa muutenkin. :)

    Rehellistä on toki mainita, jos jonkun tuotteen saa ilmaiseksi (ihan jo piilomainonnankin kannalta), mutta epäilisin medialukutaitoni olevan sen verran hyvä että tunnistan jos jotakin tuotetta yritetään myydä minulle.

    Tässä muutamia mieleentulleita ajatuksia. :)

    VastaaPoista
  21. Mä voin myös nostaa käden ylös.

    Pitäisi olla kyse ihan vähintään jostain messiaan toisesta tulemisesta, ennen kuin mua kiinnostaisi niin paljon, että lähtisin syömään aamiaista ventovieraiden kanssa johonkin... Mihinkään. En myöskään ottaisi vastaan blogin kautta tarjottua ilmaista tavaraa, koska kokisin automaattisesti jääväni siitä sellaiseen kiitollisuudenvelkaan, jota olisi vaikea olla ajattelematta myöhemmin. Koen sen ilmaisen tavaran lähettelemisen myös aika alhaisena vilunkipelinä ja tietoisena yrityksenä vaikuttaa bloggaajan mielipiteeseen tai saada valtavasti näkyvyyttä ilmaisen tuotteen hinnalla. Mun on vaikea nähdä sitä pyytteettömänä pyrkimyksenä saada tuotteista rehellistä palautetta. Kokki ei saa ilmaisesta lounaasta rehellistä palautetta. Ja sen kyllä tietää jokainen kokki.

    Ehkä edellisestä johtuen sen myös aina haistaa ja pitkälle, onko bloggaajan blogissaan esittelemä tuote saatu vai ostettu itse. En tajua, miksi jatkuvasti valitetaan jostain piilomainonnasta ja epäselvyyksistä. Ei se mulle vaan lukijana ole koskaan ollut epäselvää. Koska sen pikkiriikkisen pienenkin kiitollisuudenvelan ja pakollisuuden kyllä huomaa. Ja lukijana se häiritsee silloin, kun sitä yritetään verhota jotenkin. Silloin tuntuu vähän aliarvioidulta. Jos sitä taas EI yritetä piilotella mitenkään, multa loppuu lukijana kiinnostus :D Koska mua ei vaan kiinnosta mikään, mitä jollain on sanottavanaan ilmaiseksi saamastaan tavarasta tai tilaisuudesta, jossa on käynyt kutsuvieraana. Tässä ja kaikissa muissakin blogeissa hypin sellaisten postausten yli.

    Omaan blogiini noi yhteistyösysteemit eivät sopisi senkään takia - ja tämä on ehkä tässä keskustelussa olennaisinta - että bloggaan enemmän tai vähemmän anonyyminä. Mun henkilöllisyys ei ole millään tavalla olennaista blogin kannalta ja yritän pitää sen siitä niin kaukana kuin pystyn. Ei siis ole oikeastaan olemassa ketään, jota kutsua tutustumaan kahveihin tai jolle lähettää kosmetiikkaa testiin.

    VastaaPoista
  22. Olen lukenut blogiasi hamasta alusta asti. Se on kehittynyt ja muuttunut ja monipuolistunut vuosien myötä, mutta aina olen siitä hirveästi tykännyt. Se on se ihana visuaalisuus ja hersyvä kirjoitustyyli, niin kuin täällä on todettu. Joo, välillä tietenkin on tuntunut, että nyt en pysty tähän samaistumaan mitenkään: en ole pienen lapsen äiti, en visuaalisen alan ammattilainen enkä pyöri koskaan missään tilaisuuksissa. Välillä skippaan postauksia, jos tuntuu, että tänään ei hei tää jaksa kiinnostaa. Mielestäni muut voisivat tehdä samalla tavoin. Blogi on kirjoittajansa tuotos, ja niin kauan kuin olet itse tähän tyytyväinen, saamme mekin luvan olla. Tai sitten siirrymme lukemaan muita blogeja.

    Välillä olen ahdistunut myös yhteistyöpostauksista ja mainosjutuista. Varsinkin niistä vihjailuista, mutta niistäkin lähinnä siksi, että sun elämäs kuulostaa silloin niin paljon jännemmältä kuin mun. Se on vähän se sama tilanne kuin silloin, kun ajattelen yläasteaikaisia parhaita ystäviäni: toinen on nykyään ammattimalli Aasiassa ja toisella on maailman ihanin poika ja häät tulossa. Mitä minä teen? Teen työtä josta pidän, mutta joka myös valvottaa mua öisin huolehtimassa. Asun asunnossa, jossa kaikki on aina sekaisin ja vedän vaatteeni kaapista, jossa ei ole mitään istuvaa. Vaikka olen elämääni tyytyväinen, mietin silti joskus, että pitäisikö minunkin haluta enemmän (häät, lapsia, huippu-ura, täydellinen vaatekaappi) kun muillakin on. Samalla tavalla blogiyhteistyöjutut saavat miettimään, että pitäiskö mullakin olla hei tällaisia, että ihmiset lukis. Pitäiskö munkin blogata kuin ammattilainen, että tekisin tän jutun oikein. En sano, että se olisi kateutta, mutta helvetinmoista epävarmuutta kyllä. Ja sellainen mun päässä elävä epävarmuustekijä ei tietenkään ikinä ole bloggaajan vika, mutta yritän tässä nyt vaan vähän taustoittaa sitä, miten itse asian koen.

    Sinun blogissasi ihanaa on se, että se ei ole sellaista höttöä kuin monet. Elämäsi ei vaikuta täydelliseltä, kiillotetulta ja silotetulta. Kerrot rehellisesti myös huonoista päivistä ja siitä mikä väsyttää. Ja samalla tavalla kirjoitat myös tähtihetkistä, pysyen kivasti tasapainossa. Sellaiseen osaan samaistua, sitä tykkään lukea.

    Minä nostan myös sen käden pystyyn. Tähän mennessä olen kieltäytynyt kaikesta mitä on tarjottu, vaikka eipä niitä tarjouksia ole kovin paljoa tullutkaan. Ajatus siitä, että olen jollekulle velkaa ja joudun vaarantamaan blogini autenttisuuden kirjoittaakseni jostakin jonka sain ilmaiseksi, on todella ahdistava. Pari kertaa olen saanut palkinnon arvontaan pieniltä yrittäjiltä, mutta ne ovat menneet suoraan lukijoille, eivät minulle. Jotain yhteistyötä muiden bloggaajien kanssa voin kyllä hyvnkin kuvitella tekeväni - vieraspostauksia, juttusarjoja tai sellaisia. Mutta pidetään raha ja lahjukset asiasta erillään, kiitos. Kuitenkaan minulla ei ole mitään sitä vastaan, että muut lähtevät tällaisiin juttuihin mukaan. Niin kauan kuin se tuntuu omalta, niin kannattaa ilman muuta osallistua. Varsinkin sellaisen alan yrittäjän, jolle moiset yhteistyöt voivat poikia omiakin töitä tai ainakin nimeä.

    Kaikenkaikkiaan olet osannut hoitaa mainoshomman paljon tyylikkäämmin kuin monet, ja se, että kerrot omista kokemuksistasi ja siellä välissä linkkaat tuotteeseen/tahoon johon asia liittyy, tuntuu useimmiten ihan asiaankuuluvalta. Jos kiinnostuu, niin eipähän tartte avata googlea toiseen ikkunaan, että saa selville mistä puhut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä te oikein valitatte siitä että blogi olisi jotenkin epäaito jos bloggaaja ottaa vastaan "ilmaista" tavaraa, järjestää arvontoja tai tekee yhteistyötä eri tahojen kanssa?? Se on joillekin tänä päivänä jopa duuni josta he tienaavat rahansa, eikä se nyt mitään ihan superhelppoakaan duunia ole. Sitä vois verrata vaikkapa toimittajan ammattiin: otetaan kauniita kuvia, asetellaan, siirretään kuvat koneelle ja muokataan, kirjoitetaan se blogiteksti mahd. hyvällä tavalla. Hyvän postauksen tekemiseen voi mennä vaikka päivä, jolloin et näe ystäviä, et ehdi käydä kaupassa, tehdä kotitöitä ym....

      Lakatkaa jo ajattelemasta että näiden lahjusten ottaminen olisi sama kun möisi sielunsa. Ei eroa millään tavalla esim tuotteista joita näette lehdissä tai kilpailuista joita järjestää esim. erilaiset firmat ja radiokanavat yhteistyössä. Samaa mainontaa se on ja samat tavalliset ihmiset ne sielläkin noita mainoksia keksii ja kirjottelee. Hohhoijaa..

      Poista
    2. Niin, itse en koe sanoneeni, että se olisi sama kuin myisi sielunsa. Voi olla että ilmaisin asiani huonosti, mutta tarkoitin, että se ei sovi minulle. Se ei ole tapa, jolla haluan omaa blogiani kirjoittaa, vaikka se sitten tarkoittaisi, että blogistani ei koskaan tule suurta ja mahtavaa ja tunnettua. Ja tässä asiassa otan vapauden ajatella miten lystään.

      Onhan se totta, että blogin kirjoittaminen on työlästä ja aikaavievää. Ja ymmärrän monien näkemyksen, että siitä on kiva saada jonkinlaista palkkaa, oli se sitten kutsuja tapahtumiin tai tavaraa testattavaksi. Oma kokemukseni vain on, että silloin kun tällaiset yhteistyöt yleistyvät, harmittavan monen blogin tyyli ja painopiste muuttuvat. Mikä sinänsä on ok, jos se ei bloggaajaa itseään häiritse, mutta minua bloggaajana se häiritsisi. Ja siksi nostin sen tassuni ilmaan äsken. Ihan vain oman näkökantani ja sen takana seisomisen vuoksi. Se miten sinä tai kottarainen tai naapurin maija mainonnan omassa blogissanne hoidatte, ei ole asia jota minä tulen arvostelemaan (ihan niin kuin ensimmäisessä kommentissani totesin).

      Itseäni koko asiassa häiritsee oikeastaan eniten se, miten asiaan ovat suhtautuneet ne tahot, joiden "yhteistyöpyynnöistä" olen kieltäytynyt. Useimmat ovat reagoineet hämmästyneesti, joskus jopa närkästyneesti, kuin ilmaistakseen, että tällainen vastaus on jotain täysin tavatonta. Jotain sellaista, jota minulta ei odoteta ja joka on oikeastaan aika väärin, koska "kaikkihan sitä nykyään tekee". Parhaimmillaan kyseisen firman tuotteita on hetikohta "ihan sattumalta" ilmestytty kehumaan kommenttiboksiini (anonyyminä tietenkin) ilman että se on liittynyt mitenkään postaukseni aiheeseen. Juu kiitos vaan, tulen tulevaisuudessakin sanomaan tällaiselle ei.

      Ja joo, ei tässä kommentissa ollut varmaan mitään henkilökohtaista. Mutta koska se oli suorana vastauksena omaan kommenttini, päätin vastata siihen suoraan. Ja vielä omalla nimelläni ja naamallani.

      Poista
  23. Kirjoitan omalla nimelläni, koska mitä ilmeisimmin nimeni, joka voisi olla myös täysin feikattu, tekee jotkut krooniset anonyymivinoilijat onnellisiksi. Minä tosin en ymmärrä, ketä tämä auttaa; tuskin kovinkaan moni ajattelee, että aaaa, siis toi, ny mä snaijaan! Anonyymi ei ole synonyymi sille, että luuseri puskistahuutelija, joka toistuvasti kommentoi aktiivisesti ja ilkeästi, VAIKKA niin monet bloggaajat mitä ilmeisimmin näin kuvittelevat.

    Asiaan. Mainokset huomattu, kiitos vähemmän. Vähintään ehdottamasi rehellisyydet eli selkeät merkinnät, mikä on yhteistyötä, mikä saatu lahjaksi. En kuitenkaan tiedä, onko se parempi, että ruudun toisella puolella kyseenalaistaa ihan jokaisen postauksen, jos näitä merkintöjä ei ole. Ehkä, EHKÄ se, jos ne merkinnät olisi, helpottaisi luottamisessa siihen, että hei, nää taas on sen ikiomaa vilpitöntä tykkäystä. Toki tarpeeksi kiero kirjoittaja ei kerro koskaan täysin totuutta, mutta oikeasti, tähänkö on tultu, että blogit alkavat olla vain bisnestä ja h-kirjaimella alkavaa toimintaa. Eiks näiden idea ollut kuitenkin ihan jokin muu?

    Oon myös huomannut, että nykyään kommentteja vingutaan usein postauksien perässä, blogissa kuin blogissa. Täälläkin. Mielestäni siinä usein haiskahtaa vain pyrkimys saada mahd. monta kommenttia ja mainosta näin itselleen, etenkin kun esim. tässäkin ketjussa ihmiset on "jätetty" lopulta pälisemään vain keskenään. Tuosta valitettavasti tulee hieman sellainen fiilis, että "hypätkää te, niin mä naureskelen taustalla".

    Conversemorsian tuolla sanoi, että jotkut kommentoijien kyselyt olisivat merkki kateudesta. Ei välttämättä. Jos itse moisia sanoisin, se olisi lähinnä ivailua, suorastaan ilkeilyä ja tarkoituksena olisi sanoa, että hei, ei me ihan noin tyhmiä olla, kyllä tää on jo tajuttu. En ole kys. kysymyksiä tehnyt, mutta voisin ehkä kuvitella tekevänikin. Ihan vaan sen takia, että kun se epäselvä salaperäisyyden verho kerran lasketaan, niin on oikeastaan ihan jees heittäytyä tyhmäksi/realistiksi ja vähän tökkiä, että niin mitäs tää vaikka makso, mistä ostit ;) Jos halutaan fuulata lukijaa, niin peliä voi pelata kaksinkin.

    Ehkä eniten sen mainosjutun huomaa siitä, että itselleni on jäänyt blogista melkeinpä eniten käteen valtaisa tavaramäärä ja toistuva uuden "ostaminen". Silloin ne hälytyskellot alkaa vähän jo väkisinkin soida.

    VastaaPoista
  24. Haluaisin kiittää kaikkia teitä siitä, että olette kommentoineet ajatuksella ja perustellusti. Tässä on paljon pureskeltavaa ja erittäin hyviä pointteja ja parannus- sekä selkeytysehdotuksia. Toivoisin kuitenkin myös hieman ymmärrystä kriittisimpiin kohtiin, esimerkiksi siihen etten ole ehtinyt vastata näihin kommentteihinne vielä oltuani tässä välissä mm. kaksi päivää Tukholmassa ja tänään Habitaressa. Tarkoitus ei todellakaan ole "naureskella taustalla" vaan olin itseasiassa ajatellut kommenttien perinpohjaisuuden huomatessani, vastata tähän asiaan vielä uudella ajatuksella kirjoitetulla postauksella. Olin positiivisesti yllättynyt keskustelun syvyydestä ja kommenttien pituudesta ja siksi haluaisin myös vastata teille yhtä suurella intensiteetillä.

    Eritoten tässä on sivuttu tuota salamyhkäisyysaihetta ja anonyymikommentointia. Kuten näkyy, minulla on avoin kommentointiboksi kenelle tahansa enkä varsinaisesti dissaa anonyymiäkään kommentointia silloin kun se on asiallista ja relevanttia. Kaikki anonyymit eivät minunkaan mielestäni missään nimessä ole paskamaisia puskahuutelijoita mutta ehkä sekin kannattaa muistaa, että eivät ne bloggaajankaan kaikki salamyhkäisyydet ole aina lukijoiden kiusaksi tai saadun tavaran peittelyksi tehtyjä.

    Olen kirjoittanut kryptisiä, jopa runomuotoisia postauksia niin kauan kuin olen blogia ylipäätään pitänyt eli vuodesta ´07 asti. Vasta nyt yhteistyökuvioiden lisääntyessä niistä on tullut negatiivista palautetta. Tähän liittyen on myös huomioitava, että asiat tapahtuvat erilaisilla sykleillä, tuo mainittu postaus porkkanoiden kuvaamisesta ja taululiiduista liittyy esimerkiksi lehteen, joka on tullut eilen painosta ja jonka omaa kappaletta minulla ei vielä ole. Luonnollisesti sitä ei ole siis sen takia vielä avattu tänne blogiin tarkemmin.

    Olen kyllä ehdottoman samaa mieltä siitä, että jonkinlaista selkeyttä tarvitaan tänne roimasti lisää ja etenkin Nespresso-postauksessa huumaannuin itse niin siitä kuvapäiväkirja-ajattelusta, että en vilpittömästi tullut ajatelleeksi sen olevan epäselvä lukijalle ärsyttävällä tavalla. Pyrin jatkossa erottelemaan asiat paremmin ja kuten sanoin, olen todella iloinen siitä, että te jaksatte ja haluatte kommentoida näin perusteellisesti. En olisi kysynyt mielipidettänne jos en sitä oikeasti haluaisi kuulla, enkä pyytele kommenttejakaan postauksissa kasvattaakseni jotain maagista kommenttiliukemaan vaan juuri siksi, että haluaisin kuulla mitä mieltä te olette erilaisista asioista.


    VastaaPoista
  25. Itse asiassa nyt kun mainitsit tuon kryptisyyden, niin kieltämättä minä muistan, että kirosin jo joskus monta vuotta sitten välillä niitä postauksia, joista ei tajunnut mitään ;) Mutta jokaisella saa olla oma tyylinsä ja saa jättää asioita sanomattakin. Se on ehkä vain blogeissa ja esim. FB-päivityksissä sellainen juttu, että kun tavallaan ne yhdistää avautumiseen ja exhibbariuteen, niin sitä toivoisi, ihan vain itsekkäistä syistä, että se tehtäisiin sitten reippaasti eikä siten, että lukija saa jäädä lypsämään ja hämmästelemään. Myönnän kyllä, että oma näkemykseni menee ehkä vähän turhan tunkeilevaksi ja uteliaaksi, koska tosiaan, jokaisella on oikeus kirjoittaa juuri sen verran kuin haluaa. Oli ne sitten lakoniset kaksi sanaa tai seikkaperäinen raportti. Valitettavasti vaan järjelliset faktat ei aina poista ärsytyksiä ;)

    Tuli muuten noista työjutuista yksi asia mieleen. Itse luen mieluiten ihan vaan sellaista, että "oli kiva työpäivä blaablaa tein sitä ja tätä". En ole edes kiinnostunut projektien yksityiskohdista, koska ne eivät taas kuulu minulle. Ymmärrän, että omia töitä voi haluta mainostaa hieman porfoliotyylisesti, koska töitähän ne voi poikia. Mutta sitten siinä taas itselläni menee raja, etten jaksaisi innostua siitä toimeksiantajan mainostamisestakin.

    Mutta kiva blogi tämä on. Eksyn tänne aina välillä enemmän, sitten voi olla taas pitkä tauko. Kai olen jotenkin koukussa blogin kauniisiin asioihin, kun kerran tänne palaan :) Myönnän, että elämä täällä näyttää aika puhtoiselta, mutta ehkä juuri siksi tänne tulenkin, vaikka joskus siitä ärsyynnynkin.

    Tuohon yhteen anonyymin kommenttiin: "Sitä vois verrata vaikkapa toimittajan ammattiin: otetaan kauniita kuvia, asetellaan, siirretään kuvat koneelle ja muokataan, kirjoitetaan se blogiteksti mahd. hyvällä tavalla." <-- Aika kaukaa haettua, sillä toimittajan tulisi kuitenkin olla mahdollisimman puolueeton tiedonantaja. En nyt itse työprosessiakaan vertaisi lukuisista eri syistä. Jos haluaa kärjistää, toimittajat eivät saa perusteetta hypettää kuntosalivertailussa kuntosalia, joka on kaverin omistama ja jonne on saanut ilmaisen vuosikortin. Toimittajat eivät ole mainostajia, blogistit ovat ja saavat ollakin. Se on aika suuri ero.

    VastaaPoista
  26. Blogiin juuri ensimmäistä kertaa eksynyt lukija huutelee. Olen tässä maannut sängyn pohjalla pari viikkoa ja viihdyttänyt itseäni etupäässä erilaisilla blogeilla, joten tuoreita näkökulmia riittää ;) Oma suhtautumiseni mainoksiin riippuu tällä hetkellä siitä, kuinka paljon mainoksia kussakin blogissa on ja miten ne suhtautuvat muuhun sisältöön. Sellaisia blogeja en juuri viitsi lukea, joiden tekstit ovat melkein pelkkää mainosta ja joissa mainostetaan tuotteita laidasta laitaan (tulee vaikutelma, että bloggaaja ottaa mainostaakseen mitä ikinä hänelle keksitäänkin tarjota). Jos mainoksia on vähemmän ja ne liittyvät jotenkin luontevasti blogin teemaan (tai tuotteet ovat muuten kiinnostavia ja ne on tuotu kiinnostavasti esille), asia on ok. Se ärsyttää, että monesti saman yrityksen kampanja on menossa todella monessa blogissa samaan aikaan, jolloin mainos alkaa pursuta korvista ulos, mutta tämän laskisin enemmän yrityksen markkinointiosaston kun näiden bloggaajien syyksi.

    Mainosten merkitsemisestä: nähtävästi ihan lainsäädäntökin edellyttää, että ne merkitään selvästi. Jossain blogissa huomasin käytännön, että mainoslinkit ja saadut tuotelahjat merkittiin asteriskilla, ja minusta se vaikutti hyvältä ja kätevältä systeemiltä.

    Se hämmästyttää, että monesti kritiikki mainoksia kohtaan tulkitaan vain ja ainostaan kateudesta johtuvaksi (kateuskortti on vedetty täälläkin esiin muutamassa kommentissa). Toki moni ikävä kommentti saattaa juontaa juurensa kateudesta. Mutta kyllähän mainoksilla on tapana ärsyttää meitä muissakin yhteyksissä kuin blogeissa! Esimerkiksi ennen eräästä netti-tv:stä pystyi aiemmin katsomaan ohjelmia lähes kokonaan ilman mainoksia, mutta nyt sen kasvatettua suosiotaan mainoksia on tungettu joka väliin, ja ohjelmien katsominen on sen takia rasittavaa. Mainokset ärsyttävät, koska ne katkaisevat kiinnostavan sisällön (esimerkkitapauksessa tv-ohjelman) ja vievät huomion pois siitä. Eikö voisi ajatella, että myös blogimainontaan kohdistuva kritiikki voisi johtua tällaisista syistä?

    -Venla

    VastaaPoista

Kerro ihmeessä!