20120923

via dolorosa

Kuten sanoin, viimeisen kotityöhuoneessa tehdyn työn tulen varmasti muistamaan aina. Projekti oli tunnelmaltaan hieman erilainen kuin työni yleensä ja se valmistui keskellä hermoja kiristävää muuttokaaosta, pienissä pätkissä. Jonkinlainen haikeuskin piirtyi mukaan mutta tässä tapauksessa se sopi sinne. Asiakkaalleni tämä on nimittäin ollut vielä paljon raskaampi tie, nimensä mukainen Via Dolorosa.


Sain vapaat kädet toteuttaa omaa visiotani, sen verran tiesin, että kyse on konsertista, pääosaa näyttelee viulu ja että lavasteissa on murattiköynnöstä. Lähdin liikkeelle niistä murateista mutta jälleen kerran on myös osattava luopua. Huomasin hyvin nopeasti etteivät ne sopineet ideaani ja suuntasin aivan eri urille. Tartuin lopulta ihan perinteisesti lyijykynään sillä halusin mukaan jotain herkkää ja haurasta mutta silti vahvaa, kaikesta selviävää.



Työsloganina kulki "varjosta valoon" ja se nousi lopulta koko kuvituksen pääteemaksi niin pohjalla olevan piirroksen rakentumisessa kuin myöhemmin lisättävissä värielementeissäkin. Muratitkin pääsivät mukaan mutta hieman eri muodossa kuin aluksi. Halusin myös tekstata käsin sillä klassisen musiikin konserttijulisteissa tämän tyylinen toteutustapa on harvinainen.



Koneelle päätyneestä luonnoksesta otin lopulta pois yläreunan Via-sanaan liittyvän sommitelman sillä hauskasta alkuideasta huolimatta sekään ei ollut sitä mitä hain. Tämä omista ideoista irti päästäminen on yllättävän vaikeaa ja yksi tällaisen työn suurimpia haasteita. Kill your darlings, ei saa jäädä jumiin johonkin ideaan tai ajatukseen jos se seisoo vielä paremman idean ja toteutuksen tiellä. Kun kyse on omista oivalluksista, on niistä joskus todella vaikea päästä yli. Tässä tapauksessa kuitenkin tilanne puhui niin selkeästi puolestaan, että lisäsin Via-sanan lopulta hyvin eri tyylisesti mukaan ja lyhensin viulun kaulaa myös samalla.


Lyijykynäpiirros on orgaanista, elävää jälkeä mutta harmaasävyisenä se oli turhankin synkkä vaikka Kärsimysten tiestä kyse onkin. Painopiste oli kuitenkin enemmän siellä pimeyden voittamisessa kuin siellä matkaamisessa joten aloin lisätä pikkuhiljaa mukaan värisävyjä ja syventää samalla visuaalista viestiä jonka olin aloittanut.


Lopuksi askartelin illan jos toisenkin sponsorilogojen kimpussa. Niissäkin on aina omat kiemuransa, harvemmin sitä saa valmista, saman kokoista tai edes samassa tiedostomuodossa saapuvaa materiaalia kun toimittajia on juuri niin monia kuin logojakin. Sateenkaarenvärisestä sillisalaatista muodostui lopulta kaunis kokonaisuus kun siihen sovelsi samaa värimaailmaa kuin julisteessa muutenkin. Teksteissä pitäydyin puolestaan hyvin klassisessa ja perinteisessä typografiassa ja näidenkin värit noudattelevat yleisilmettä.


Pääjulisteen lisäksi syntyi pienempiä flyereita sekä paikkalippuja myytäväksi. Kaikki saman teeman muunnelmina.



Kiitos Tove koskettavasta projektista jossa sain olla mukana ja kiitos siitä, että viimeiseksi "kotityökseni" jäi jotain näin huikeaa.

18 kommenttia:

  1. aivan mieletön! jouduin hetkeks jäämään tuijottaa :D huhhuh, joku sitten on lahjakas.

    VastaaPoista
  2. Tosi hieno tuli! Noi logot on kyllä yks pirun keksintö myös monen muut ammatin mielestä, itse tuottajana olen kyllä kans temppuillut niiden kanssa. Yleisesti ottaen aina ne pilaa visuaalisen ilmeen jotenkin, toi liukuvärjäys on hyvä idea kyllä!

    VastaaPoista
  3. Huikean hieno juliste, mutta on pakko kysyä, miten organisaatiot suhtautuvat logojen värien muutteluun? Itse olen aina ymmärtänyt, että logo on niin pyhä, ettei siihen juuri saa koskea.

    VastaaPoista
  4. Ai vitsi miten hyvin tuossa lopullisessa versiossa toimii yhteen piirrososan väritys ja alla olevien tekstien värit. Huippua!

    VastaaPoista
  5. Kyllä tosta sponsorien logojen värjäämisestä moni markkinointiosasto repisi pelihousunsa. On ihme jos tosta ei tuu sanomista. Rumiahan ne sillisalaatit on, mutta toisaalta joku on ne yksittäisetkin logot suunnitellu..

    VastaaPoista
  6. Kiitoksia kommenteista ja ajatuksista, vastailen nyt yleisemmin tänne alle. :)

    Tämä logojen värjääminen liikkuu kyllä hieman veitsenterällä, myönnän. Toisaalta logon käyttäminen täysmustana tai valkoisena sen varsinaisesta väristä huolimatta, on todella yleistä eikä tämä ole kovin kaukana siitä. Jos kyseessä olisi yksittäinen logo itsekseen julisteessa, en olisi missään nimessä lähtenyt tällaista suuntaa toteuttamaan mutta tässä tapauksessa kun logomassa on iso, on se sidottu koko julisteen ilmeeseen nyt näin. Tosin olisin hyvin todennäköisesti silloin vaatinut sponsoreita toimittamaan logonsa yksivärisenä/harmaasävyisenä jos niitä olisi julisteessa yksittäisemmässä roolissa esiintynyt.

    Ja tottakai ne on joku suunnitellut ja silloin kun sen on suunnitellut asiansa osaava kaveri juurikin siellä markkinointiosastolla tai mainostoimistossa tms., on se silloin suunniteltu niin, että se on tunnistettava ja selkeä myös blankovärisenä eli esimerkiksi mustana, valkoisena tai harmaana. Tai tässä tapauksessa hienoisella liukuvärillä toteutettuna joka kulkiessaan läpi koko massan rinnastuu enemmän yksivärisenä käyttämiseen kuin yksittäisen logon värin muuttelemiseen miten sattuu.

    Uskon myös, että asiansa osaava markkinointiosasto ymmärtää miksi tällainen visuaalinen ratkaisu on tehty. Toinen vaihtoehto olisi ollut esimerkiksi lisätä kaikki sponsorit ainoastaan tekstillä, joka on hieman äärimmäisempi versio julisteen kuvakielen yhdenmukaistamiselle. Logot ovat nyt kuitenkin mukana mikä lisää heti jokaisen sponsorin omaa visuaalista viestiä ja näkyvyyttä verrattuna pelkkään tekstimainintaan.

    Noin yleisesti ottaen logo itsessään ja esimerkiksi yrityksen graafinen ohjeisto on tottakai tärkeää huomioida kun työskennellään tällaisten asioiden parissa. Osa vastuusta on toki myös asiakkaalla joka julisteen minulta tilaa ja välillä on tärkeää käyttää myös omaa harkintaa ja esimerkiksi miettiä realistista aikataulua. Osalla firmoista (tekisi mieli sanoa itseasiassa, että suurimmalla osalla vaikkapa tässä tapauksessa) ei ole edes painoresoluutioista logoa minulle tarjota, graafisesta ohjeistosta nyt puhumattakaan.

    Pelkkään logojen saamiseen tähän muotoon upposi yllättävän monta työtuntia, ne eivät todellakaan aina saavu nätisti vektoroituna ja ohjeistettuna. Itseasiassa niitä lähetellään ties mistä nettisivun yläreunasta kopioituna, RGB-väreissä ja ette te edes halua kuulla miten tehtynä word-dokumentin sisään. Siitä on hermostuvat markkinointiosastot kaukana vaikka en missään nimessä heitä tai heidän pyrkimyksiään vähättelekään. Jo se verkkoväreissä saapuva tiedosto on painamisen kannalta "väärin" toteutettu jo valmiiksi vaikka minä en olisi tehnytkään sille yhtään mitään.

    Haluaisin nyt vielä korostaa, että tottakai saa kysyä, ihmetellä, kritisoida ja tuoda näkökulmia tänne kommenttiboksiin. Tässä yllä nyt omat perusteluni tälle visuaaliselle ratkaisulle juuri tässä kyseisessä työssä. Ja ehkä hieman kireähköllä sävyllä tällä kertaa koska kuten mainitsin, hommaa oli aikamoisesti juuri näiden logojen kanssa, aikataulu tiukka ja osa aineistostakin saapui yrityksiltä vasta monen muistuttelun jälkeen.

    VastaaPoista
  7. Liitän tähänkin tekstini toisaalta:

    "Jos on itse konsertti järjestäjälleen matka entisen taaksejättämiseen, elämässä uuden vaiheen alkamiseen, täynnä suuria tunteita, surua, haikeutta, orastavaa toivoa ja riemua...on se entistä koskettavampaa ja ihmeellisempää, kuinka juuri tämä projekti on niin monelle tarkoittanut jotain erityistä.

    Konsertin tekemisen kulisseissa sattuu ja tapahtuu, hyvin monella on päättynyt jotain entistä ja aloitettu uutta. Entistä enemmän tunnen, että tämä konsertti piti saada toteuttaa, saada tapahtumaan juuri tänä syksynä.

    Kun antaa elämälle mahdollisuuden, voi se yllättää!

    Olen hirvittävän kiitollinen Ainolle siitä, että hän otti projektin vastaan. Se, että se tarkotti myös graafikolle haikeutta luoden samalla uudenlaista valoa tulevaan, tekee siitä entistä merkityksellisemmän, että työn teki juuri Aino. Tunne siitä, että tämä jäi myös Ainolle erityiseksi projektiksi, on hienoa. Kaikessa raastavuudessaan ja hektisyydessään, luoden samalla toivoa ja iloa tulevaan."

    Kiitos Aino, olet paras!

    ps. sponsoreilta saatu siunaus tämänkaltaiseen logomuokkaukseen, joten peace vaan =D.

    VastaaPoista
  8. Sua saa haastaa ku oot niin hemmetin taitava! ;)

    Joo, sä olet tehnyt tuon erittäin tyylikkäästi, sen unohdin laittaa kommenttiini. Mutta ne visuaaliset ohjeistukset taitaa olla niin tiukat juuri siksi että jokuamatööri olisi voinut muuttaa logojen värit ilman mitään taiteellista silmää ja tulkintaa (toi sun juliste lähentelee jo taidetta), valinnut vaikka yrityksen pahimman kilpailijan värin..

    Ja toi nettisivuilta kopioitujen logojen lähetteleminen, huhuh..

    VastaaPoista
  9. Komppaan Kilinäpalloa, eli logojen toteutus on aivan mahtava tässä ja kaikki muut tavat olisivat tod. näk. olleet ihan karseita. Itse siis ihan vain uteliaisuudesta kysyin enkä sinällään asiaa kritisoinut.

    Noista yritysten tavoista toimittaa omat logonsa tiedän valitettavasti ihan liikaa joten saat Aino kaikki sympatiat puolellesi. :)

    VastaaPoista
  10. Pitää vielä sanoa uudestaan, että minusta on oikeasti mahtavaa, että täällä syntyy keskustelua eikä kärkästä sävyäni yllä saa sekoittaa siihen, etteikö saisi kommentoida. On mukava huomata miten monenlaiset asiat puhuttavat ja saada uutta näkökulmaa itsellekin niistä. :)

    Minulla täytyy olla maailman parhaat lukijat! <3

    Ja Toope, kiitos ihan uskomattoman kauniista sanoistasi!

    VastaaPoista
  11. Ohhoh, suu pyöreänä taas :o
    (vau!)

    VastaaPoista
  12. Skaannaatko tuon lyijykynäpiirroksen ja jatkat siitä? Hienoa työtä, itseäni kiinnostaisi kanssa sellainen tekniikka ettei aina tarvitsisi tehdä kaikkea tietokoneella.

    Ja tuohon logo-asiaan, riippuu firmasta (monesti firman suuruudesta) jos logosta ja yritysilmeestä on laadittu tarkempi graafinen ohjeistus, niin tosiasiahan on, että logoja ei tuolla tavalla ja värityksellä saisi käyttää. Eriasia jos sponsorit on sellaisia, että heillä ei ole painolaatuista logoa ja ohjeistusta sen käyttööön (esim. pienempi yritys) niin miksi ei. Tuolta kuitenkin esim. osui silmiini OP jolla on melko tarkat säännöt miten heidän logoaan saa käyttää ja siitä ei päätä joku paikallinen pankki.

    VastaaPoista
  13. Luin tänään Meidän Perhe -lehdestä tuosta konsertista ja Toven tarinan ja voi kyllä taas pysäytti. Ja tietty muistisopukoista tuli mieleen tämä upea juliste!
    <3
    Kaikessa elämän kärsimyksissä ja iloissa on vaan niin tärkeää nähdä toivoa! Itselläni oli juurikin vuosi sitten omat kärsimyksen tien laaksot ja syvänteet menossa ja varmaan siksi tämäkin jäänyt mieleen. Tai koska se on upea.
    Paljon <3 Tove sinulle ( jos tämän näet) ja tietty Aino sullekin!
    Ihanaa, että välillä on kukkuloitakin ja ehtiimurehtia suorempien hiusten perään... niin että kiitosta vaan, rauta tuli perille!

    VastaaPoista

Kerro ihmeessä!