20111022

marsipaanintuoksuinen kotiäiti

Jos näkisit minut nyt, huomaisit minun jatkuvasti vaivihkaa nuuhkaisevan rannettani. Kyllä, se näyttää aika pöljältä mutta ihon lämmöstä nouseva tuoksu on huumava. Erilainen. Outo. Ja ihana. Siinä on häivähdys vaniljaa, ripaus appelsiinia ja mikä oudointa ja hauskinta, porkkanaa. Luit oikein.


Käväisin eilen Oi mutsi mutsin (joka on muuten kirjoittanut tästä aiheesta jo aikoja sitten, itsehän olen jälleen kerran hieman myöhäisherännäinen) suosituksesta Nudgessa nuuhkuttelemassa Honore de Prés -hajuvesikokoelmaa ja kuulemassa hieman lisää niiden tekemisestä. Kyseinen kokoelma on harvinaista kyllä, täysin ekologinen eikä siinä käytetä lainkaan synteettisiä kemikaaleja, petrokemian tuotteita tai mitään muutakaan turhaa jota useimmissa "tavallisissa" tuoksuissa on mukana.


En ole varsinaisesti hajuvesityyppiä, minulla on ollut vaniljakauteni ja muutenkin olen lähinnä kallellaan pikkutyttöjä viehättäviin makeisiin karkkituoksuihin. Siis sellaisiin suihkutettaviin joissa on tähtiä ja sydämiä etiketeissä ja jotka eivät maksa juuri mitään Seppälässä. En ole vain koskaan oikein löytänyt sitä omaa oikeaa tuoksuani ja ajatuskin kymmenistä pulloista joista pitäisi tietää edes mistä aloittaa, on ahdistava. Tällä hetkellä tuoksun pääosin The Body Shopin vadelma-granaattiomenalta joka raikkaudessaan on tuonut ihan uuden tuulahduksen ällöimelään tuoksukavalkaadiini.


Eilisen jälkeen olen positiivisesti yllättynyt. Tuoksuttelimme yksi kerrallaan koko kokoelman läpi ja vaikka en mikään meganenä olekaan (minkä hajuaistissa häviän, sen yritän kompensoida visuaalisella silmällä) löytyi tuoksuista ihan uskomattoman monta vivahdetta kustakin. Marsipaania, kevätniittyjä, suihkunraikkautta ja savua. Kahdeksan tuoksun jälkeen en silti ollut pyörryksissä enkä nenä sekaisin.


Sekaisin tosin kyllä saatoin hieman mennä. Nuuhkaisen taas rannettani ja alan olla aina vain vakuuttuneempi siitä, että erikoinen porkkanatuoksu eli Love les Carottes voisi olla se minun juttuni. Olin ollut tietoinen tuoksun kehittymisestä ja kasvamisesta iholla mutta se oli kuulostanut aika kaukaiselta ajatukselta. Nyt tiedän mitä se tarkoittaa. Ensin tulee raikas, tuoreen kuoritun (luomu)porkkanan tuoksu, sitten tuoksu syvenee hetkeksi muistuttamaan maakellaria ja paastomehuja (tässä vaiheessa ollessani ajattelin jo, että kallistun sittenkin siihen marsipaaniin) kunnes se muuttuu jälleen ja lopulta läpi tulevat myös vanilja ja jotain muuta pehmeää, miellyttävää ja hyväntuulista.

Harkitsen vakavasti muuttuvani marsipaanin porkkanantuoksuiseksi kotiäidiksi.


4 kommenttia:

  1. Tosi harmi kun en päässyt sitten mukaan :(

    Mulla on se Vamp a ny, mistä tykkään paljon. Toinen lempparini oli Sexy Angelic (mitä nämä nimet kertoo minusta?! :D), missä oli kai manteli/marsipaanin tuoksu ellen värin muista.

    Sitä parfyymiä menee ihan tippa ja kestää aivan loppuun asti illalla, suosittelen :) Porkkanakin oli vampin tapaan parfyymi eli jytyä kamaa.

    Kiva, että tykkäsit(te?)! Oon edelleen itse hajuton ja mauton flunssapotilas.

    VastaaPoista
  2. Olisi ollut niin hauska jos olisit päässyt paikalle. Mä sain tosiaan onneksi varamiehitystä mukaan ja tykättiin kyllä ehdottomasti molemmat. Mun on varmaan pakko hommata tuo porkkanatuoksu vaikka kieltämättä muakin puhutteli myös tuo Sexy Angelic. Ehkä se oli kuitenkin liian marsipaaninen vaikka ihana onkin. Tai en mä tiedä, kuinka monta tuoksua nainen tarvitsee?

    Koita parantua pian!

    VastaaPoista
  3. Oli voittanut noi parfyymit uuden mustan testinkin, mutta siell sanottiin ettei edt pysy hyvin. Mulle se porkkana oli jotenki liian erikoinen. Saiks sieltä alekupongin, et vaikka joulua silmällä pitäen?

    VastaaPoista
  4. Joo, mä kävin kans lukemassa. Mulle toi porkkana oli jotenkin ristiriitaisella tavalla oman tuntuinen. Se on tosi outo mutta samalla ihan ihana. Ja juu, alekupongin sai myös joskin käytin sen kyllä surutta ihan omaan puteliini enkä mihinkään joulujuttuun. :D

    VastaaPoista

Kerro ihmeessä!