20110915

clutchittaako?

Clutch. Tuo käsittämätön sana ja vielä käsittämättömämpi konsepti.

Kyllä minä tiedän, miltä clutchit näyttävät ja että niitä käytetään pääosin korskeissa pirskeissä jonkun tyylikkään asun kanssa pisteenä i:n päälle. En ole koskaan aiemmin omistanut yhtään ainutta sellaista mikä tosin voi tietenkin johtua siitä, etten käy kyseisenlaisissa pirskeissä. Ainakaan enää.

Mielenkiinnosta googletin clutch-sanan alkuperää joka varmasti hieman enemmän muoti- ja asustemaailmaan perehtyneelle on itsestäänselvyys. Mutta hei, minulle on itsestäänselvää mikä on päätteellinen kirjasin, PMS-väri, leskirivi ja Garamond, ei minun kaikkea tarvitse tietää, eihän.

Wikipedia kertoo, että: "A medium-to-small-sized handbag with a short handle, designed to be carried (clutched) in one's hand, is often called a clutch which is similar to a pocketbook."

Nyt olen ottanut askeleen kohti pirskeitä ja parrasvaloja hankkimalla ikioman, ihkaensimmäisen clutchini. Se näyttää lähinnä minikokoiselta makuupussilta ja sinne ei mahdu juuri mitään.

Minua kiinnostaa oikeasti ihan suunnattomasti, että miten te clutchaajat oikein selviätte. Mihin ihmeeseen te tungette esimerkiksi järjestelmäkameran clutchahtavissa pippaloissa? Kannatte kaulassa näyttäen turistilta? Piilotatte tuulihattupöydän ja pillillä varustettujen kuohujuomaminipullojen taakse? Kädessä? Samassa kädessä kuin se clutch? Miten ihmeessä? Vai kuvaatteko te vaan asun sen pikkuruisen laukkua etäisesti muistuttavan lituskan kanssa ja otatte kuitenkin olallenne salaa jonkun hervottoman säkin?  Paljastakaa salaisuutenne, minä vaadin!

Minä ja clutchimme olemme nyt valmiit lukuisiin kutsuihin ja erinäisiin pirskeisiin. Bring it on! Kuvia niistä pirskeistä ei kyllä tipu jos yllä olevaan ongelmaan ei löydy ratkaisua.


7 kommenttia:

  1. jos bileissä on aikaa kuvata järkkärillä, niin ne on kyllä sitte huonot kemut ;)
    Rahat ja kortit pikkuruiseen kukkaroon, kaikki ylimääräinen vaipoista tuttipulloon jätetään kotiin ja tallennustarve tyydytetään lituskalla pokkarilla. Avot.

    :)

    VastaaPoista
  2. Joko kuvataan kännykällä (meillä ei ole pokkaria) tai sitten kamera kulkee tosi stylesti erikseen olalla :D

    VastaaPoista
  3. Juma. Olen elänyt täydellisessä clutch-pimennossa. Kaikkea sitä oppii isonakin. Kiitos tästä tietopläjäyksestä.
    Nyt tarvitaan vaan oikeanlaiset bileet ja se klutsi.

    VastaaPoista
  4. Mun pieni olkalaukkuni muuttui hihnan ratkettua clutchiksi. Vaikka se on vain hieman A5:sta suurempi, täytyy varoa ahtamasta sitä liian täyteen ettei käsi väsy kantaessa. Mä kyllä haluaisin käyttää siitä suomenkielistä nimitystä. Varmasti sellainen on, koska iltapukujen kanssa käytetään hihnattomia kädessä pidettäviä laukkuja.

    VastaaPoista
  5. Mulla on clutchissa pankkikortti, kännykkä ja kotiavain, sekä kaikki meikit mitä saan tungettua, yleensä lähinnä huulipuna ja puuteri. Narikassa on sitten iso kassi missä on ne kaikki loput ja sieltä voi hakea tarvittaessa.
    Vaihtoehtoisesti, kuten tässä eräänkin kerran, mm. vaihtosukkahousut ja muu sälä tungettiin ystävättären hoboon eli isoon laukkuun, sinne hänen järjestelmäkameroidensa ja muiden joukkoon, jotta itse pärjää pelkällä clutchilla olevinaan. Luonnollisesti illan päätteeksi ne sukkikset ja muut roinat jäävät ystävättärelle ja on taas pian hyvä syy tavata uudelleen.
    Kukahan mahtoi tuo ystävätär olla?
    S

    VastaaPoista
  6. Haha :D Oon kyllä itekin miettinyt samaa, tai ylipäätänsä kaikkien pienenpienien laukkujen kohdalla. Ei vaan mee mun jakeluun että niin vähällä tavaramäärällä pitäis pärjätä yhtään missään :D

    VastaaPoista
  7. Silloin kun minä olin nuori ja kävin riennoissa, käytettiin tuontyylisistä pienistä laukuista nimitystä kirjekuorilaukku. Niissä oli toki läppä, mutta olen huomannut, että niitä läpällisiäkin nimitetään nykyään tuolla kummallisella c-sanalla.
    ps. Riennoissa testattua: kotiavaimet pysyvät erittäin hyvin tallessa, kun kiinnittää ne hakaneulalla tuollaisen epäkäytännöllisyyden huipentuman vuoriin.

    VastaaPoista

Kerro ihmeessä!