20110321

tunteiden tulkki

Kun tekee työkseen kuvia muille pitää usein kaivaa esiin asiakkaan toiveet, tulkata ne visuaaliseen muotoon. Kysellä, kuulostella, joskus jopa arvailla. Miten ideanpoikaset saadaan paperille, viesti perille. Joskus asiakkaiden kanssa asioiminen on aikamoista tulkkaamista.

Useimmiten selvitään esimerkeillä, herkällä kuuntelukorvalla ja laajalla ymmärryksellä visuaalisesta maailmasta. Toivovalla osapuolella ei usein ole sanoja haluamilleen asioille, silloin on tärkeää olla tarkkana ja herkkänä sille mitä sanotaan ja sille mitä se voisi visuaalisessa muodossa tarkoittaa.

Välillä on vain luotettava vaistoon, osattava tulkita kryptisiäkin viestejä.

Ja välillä. Välillä on vain luovutettava ja kysyttävä asiakkaalta, että mitä hän nyt tarkalleen ottaen siis haluaisi.

"Muutamiks toki tulee kuin se nimi. Kuten esim. numero ja sloganiksi on muotoutunu, joka tulee tarraan, onnistuisiko esitteeseen?"

4 kommenttia:

  1. :D

    Olen ollut myyjä, ja olen toiminut myös pukusuunnittelijana ja puvustajana. Ja oikeasti, en aina tiedä kumpi on vaikeampaa, ohjaajan tyylin tajuaminen, vai kauluspaidan myyminen keski-ikäiselle miehelle. Joskus se voi olla yllättävän helppoa, joskus taas ihan pirun vaikeaa. Varsinkin jos kriteerina on vaan, että valitse sinä joku kiva. Joku kiva on onneksi niin suppea käsite.

    Sulle on sentään annettu selkeä kysymys. Todella selkeä!

    VastaaPoista
  2. Kuin myös, myyjänä toimineena tuo on osittain tuttu tilanne. Käsitteet puuttuu ja loppujen lopuksi se, mitä ihminen on tullut hakemaan saattaa muuttua siinä matkan varrella moneen otteeseen. :)

    VastaaPoista
  3. Helppotajuinen viesti :D että otappa tuostakin sitten jotain selkoa :D.

    VastaaPoista
  4. Hehee, tällaistahan se välillä on :D Meillä töissä iso osa tehtävänannoista ja toiveista tulee vielä myyjän kautta eikä suoraan asiakkaalta, joten ohjeiden tulkitseminen saattaa joskus olla vähän kuin leikkisi rikkinäistä puhelinta xD

    VastaaPoista

Kerro ihmeessä!