20110224

kadonneen tyhjän tilan metsästys

Se iskee aina aika ajoin. Suursiivousvimma. Alkaa ahdistaa kaaos kodissa ja se on siirtynyt myös pään sisälle. Sitähän tämä taas on.

Tekisi mieli tyhjentää kaapit ja varastot. Myydä pois kaikki turha ja saada tilaa ajatella. Joka puolella on epämääräisiä kasoja joiden pölykerroksissa aurinko leikkii.

Mutta mistä ihmeestä sitä aloittaisi. Ja miten jatkaisi. Kirpputoripöytä on aika perinteinen idea, lähellä on suhteellisen vilkas sellainen. Pitäisi vaan saada sitten hieman kyytiapua ja käydä vaunuillen siivoamassa sitä. Viemässä lisää tavaraa alakorin täydeltä.

Huuto.net on tuttu myös. On vaan aikamoinen homma erikseen naputella myyntiin ties mitä. Ja sinne hukkuu tavallinen tavara helposti massaan. Suuria seteleitä ei siinnä silmissä mutta toki olisi mukava ihan vähän saada sitä pääomaakin. Pääosin kuitenkin haluaisin turhasta eroon.

Olen hamsteri, parantumaton keräilijä. Hanakasti hamstraamassa milloin mitäkin. Kiinnyn esineisiin ja vaatteisiin, kengistä nyt puhumattakaan. Kaapeissa notkuu paljon niitä sitten kun olen ihan vähän laihempi -vaatteita, heräteostoksia ja kaikenlaista sekalaista.

Nettipalstoillakin tulee myytyä mutta tavoittavatko ne kuitenkaan kohderyhmää. Siellä ei tosin aina tarvitsisi niin odotella. Huutojen päättymistä sun muuta.

Olisi ihan kaikkea laukuista lack-hyllyihin. Olen miettinyt myös blogikirppiksen pitoa tässä sivussa. Olisikohan sille kannatusta?

Ensin pitäisi käydä kaikki läpi. Valkata vaihtoon lähtevät ja viikata siististi omille paikoilleen ne tänne jäävät. Mihin hittoon minä tungen ne myytävät siinä välissä kun ne etsivät uutta kotia. Vauvanvaatteita on jonkin verran mennytkin kaupaksi. Niitäkin tulee koko ajan lisää O:n kasvaessa.

Uskomatonta minkälaisen määrän tavaraa saa kaksi ihmistä kerättyä, pienestä kolmannesta puhumattakaan.

Pistin jo kiertoon tarvitseville jotain. Eräälle eläinsuojelutyötä tukevalle lähti paketti ja muutama astia palautui takaisin Mummun kaappeihin. Kovin pieniltä tuntuvat nämäkin teot vaikka jostainhan sitä pitää toki aloittaa.

Kaikki kierrätysvinkit tervetulleita. Auta minua löytämään tyhjä tila uudestaan. Mitä sinä tekisit turhille elämän kerrostumille?

12 kommenttia:

  1. Itse ratkaisin/ratkaisisin myymällä kaikki ne vaatteet ja kengät joita en ole vuoteen pitänyt. Osan pilkoin/ompelin uudelleen. angoraneuleesta tuli neitoselle villahousut jne. Vaatehuone tyhjeni mukavasti. Tyttösen vaatteita (en niitä parhaimpia tai rakkaimpia) olen myynyt huutiksen kautta vaatepaketteina. Menee muuten paremmin kaupaksi kuin yksittäisinä. Jos kyse siis ihan perusvaatteista. Ihan kivat rahat olen tienannut ja menivät yllättävän hyvin kaupaksikin. Ja kirppiksellä. Kodin sisustukseen liittyvät olen pistänyt kirppiksen ja tuttujen kautta kiertoon. Loput ovat nätisti pakattuina vintillä ja ulkovarastossa. Ne kaivetaan esiin sitten joskus. Jos kaivetaan. Alkukesästä pidetään taas meidän kaupunginosayhdistyksen puistokirppis. Siellä pääsen lopuista eroon ja teen kyllä löytöjäkin (yleensä jotain vähän isompaa).
    Itseäni tyhjä tila rauhoittaa, näin kevään tullen on jotenkin helpompi hengittää kun pölynkerääjiäkin satakertaa vähemmän.
    Tsemppiä!

    VastaaPoista
  2. Itsekin juuri pähkäilen samoja asioita. Kannattaa tutustua Anne te Velde-Luoman kirjaan Kaaoksen kesyttäjä.

    VastaaPoista
  3. Minä kyllästyin joulun alla kaikkiin vaaatteisiin jotka oottivat kaapissa sitä hetkeä kun olen kokoa 36 pysyvästi. Vaatteista suurin osa oli uusia, mutta tulin siihen tulokseen että en aio antaa niiden odottaa vaatekaapissa vaan annan ne pois. Viikkasin vaatteet neljään suureen paperipussiin ja suljin pussit lahjanaruilla kiinni, kiikutin pussit kauppareissulla Pelastusarmeijan pataan.
    En vain yksinkertaisesti jaksanut kuvata ja naputella huuto.netiin koska olisi pitänyt säilytellä niitä kotona siihen asti JOS joku menee kaupaksi, sitten olisin vahdannut tiliä, lähetellyt sähköposteja ja kiikutellut pahimmassa tapauksessa yksitellen postiin. En olisi jaksanut sitä rumbaa ja halusin tavarasta eroon HETI.
    Toinen mitä käytän on paikallinen Fida kirppari joka ottaa vastaan vaatteita ja kodin tavaroita. Sinne olen kiikuttanut jätesäkeittäin lasten pieneksi jääneitä vaatteita ja leluja.
    Kolmantena olen käyttänyt Huuto.netiä parhaimmille ns varmasti kaupaksi meneville (ReimaTec, Ticket, ym) haalareille.
    Neljäntenä olen antanut kavereiden lapsille leluja ja vaatteita.
    Ja viimeisenä jos en ole jaksanut katsoa Fidan aukioloja ja erikseen lähteä piipahtamaan siellä, olen jättänyt kauppareissulla vaatepusseja Uffin laatikkoon.
    Toki joskus kirpparipöytääkin olen pitänyt ja rahan saaminen toki houkuttaa, mutta ajokortittomalle ne ovat melko kaukana kotoa, lähes mahdotonta päästä siivoamaan päivittäin.
    Helpoin ja nopein sekä ennen keikkea vaivattomin tapa on ollut siis kaverit, joulupata, Fida ja Uff :).
    Aika matalalla kynnyksellä hoituu myös kirppispöydän pito, jos pöytää ei tarvitse jonotella kymmentä viikkoa niin kuin täällä suosituimmalla kirpparilla.
    Melkomoista vaivannäköä vaatii kuvailla ja näpytellä, sekä hoitaa yhteydenpito ja lähettely Huuto.netitse.

    Suosittelen siis karsimaan osan tavaroista Uffiin tai jollekin kirpparille joka ottaa vastaan lahjoituksia, osan antamaan kavereille tai tutuille ja osan myymään.

    Blogikirpparia en oo kokeillutkaan, mutta olen katsellut aika monen blogikirppiksiä. Mun mielestä se on hyvä idea laittaa blogikirpparille kaikkein parhaimmat suoraan sopivalla hinnalla. Täten luulisi menevän mitä nopeimmin kaupaksi kun ei tarvitse odotella huuteluita vaan kaupan voi tehdä heti ekan kiinnostuneen kanssa ja kiikutella paketin postiin.
    Kokeile ihmeessä! Mä olen kiinnostunut ainakin! :)

    VastaaPoista
  4. blogikirppis! lack-hyllyt saa laittaa tännepäin, jos niissä ei ole paljon kissankynsien terveisiä.

    VastaaPoista
  5. Ihanaa, että en ole ainoa! (hehheh)

    Hyviä vinkkejä teiltä tulee kyllä näemmä kasapäin, pistin jo tuulemaan ja väsään juuri blogikirppistä. Täytyy vain aloittaa jostain päästä ja tosiaan hyödyntää nämä mainitut tahot vähän sen mukaan mitä kaikkea tuolta loppujen lopuksi tulee vastaan.

    Kärty, kynsien koskemattomissa säilytetyt hempeän vaaleanpunaiset lackit odottelevat uutta kotia, niitä on muistaakseni neljä kappaletta tuolla vaatehuoneen ylähyllyllä.

    VastaaPoista
  6. MInä olen kokenut ainoaksi toimivaksi ratkaisuksi hyväntekeväisyyslahjoitukset. Kaikki kerralla kasaan ja hyväntekeväisyyskirpulle (Pelastusarmeija tms.). Et saa rahaa, mutta paikat puhdistuu kerralla. Menetetyn rahamäärän voi ajatella olevan rahalahjoituksesi hyväntekeväisyysjärjestlle. Ja näistä paikoista lisäksi vaatteet menevät usein sellaisille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat (katuilijat, eläkeläiset, opiskelijat).

    Itse olen äärimmäinen himohamstraaja. Olen toiminut edellisen ohjeen mukaan kyllä, mutta tavaraa tulee koko ajan silti lisää....:/

    VastaaPoista
  7. Blogikirppis kiinnostaa minuakin.

    Meillä on varastossa laatikko lastenvaatteita, jotka ajattelin kesällä mennä myymään. Lahjoituksia lähtee myös tasaiseen tahtiin ja jotain askartelujuttuja olen myynyt blogin kautta.

    VastaaPoista
  8. Mä osaan jotenkin aina kuluttaa vaatteeni melkein loppuun. Siksi en kehtaa myydä niitä eteenpäin. Meillä on tien toisella puolella Uffin keräyspiste. Siispä suurin osa meidän vaatteista päätyy sinne.

    Vielä pohdin mitä teen vauvanvaatteiden kanssa. Pistääkö kiertoon, vai säästää jos tulee toinen?

    Kovat tavarat olen vienyt Konttiin.

    VastaaPoista
  9. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  10. Kuulostaa ihan minun sanomaltani - täällä tuskaillaan saman asian kanssa! Ja ei ole ratkaisua, ainakaan niille tavaroille, jotka vievät tilaa, mutta jotka halutaan säästää. Kuten vauvan tarvikkeet, joita säästetään mahdollista toista vauvaa varten. Itse olen lahjoittanut Fidalle, mutta on myös sellaista, jota ei raaski ihan ilmaiseksi antaa. Sitten huutonettiin. Mutta olet oikeassa, siinä on vaivansa. Ja itse laitoin kaikki huutonetin jutut niin, että ne pitää noutaa joko meiltä tai miehen työpaikalta. Kun se lähettely olisi taas niin iso juttu, jos jotain suurikokoista myy.

    VastaaPoista
  11. Ylimääräisiä laukkuja, asusteita ja sisustusasioita saa sitten mainostaa tänne päin myös :D Oon sulta ostanu jo niin paljon kaikennäköistä aiemminkin että taatusti tarttuisi nytkin jotain haaviin :)

    VastaaPoista
  12. Mä oon kans suorittanu hidasta suurhävitystä/järjestelyä. Sain myös samalla makkariin verhot nyt n. puol vuotta muuton jälkeen =D Huutonettiin laitoin parhaat päältä ja sit kirppikselle sellaset perusvermeet. Vauva tultua vaatehimotuksetkin on muuttunut omista kaikenlaisiin ikkupikkubodyihin sun muihin, ne vie onneks vähemmän tilaa :D

    VastaaPoista

Kerro ihmeessä!