20091003

sanat sekaisin

Monenlaisen kirjoittajan internetin ihmemaassa törmää kaikenlaiseen kielelliseen, kikkailusta kammottaviin oikolukuongelmiin. Kuten varmaan arvaat, minä olen niitä joilta nousee savua korvista yhdyssanavirheen kohdalla ja joiden pahimpia painajaisia ovat autofoorumit ja niiden käsittämättömät kielioppivirheet. Pedantti pilkunnussija ja ylpeä siitä.

Tästä huolimatta on myös kielenhuoltoa vaativia asioita, jotka nostavat hymyn huulille. Näistä oma suosikkini on ehdottomasti vakiintuneen sanonnan muistaminen väärin tai vääntäminen johonkin outoon muotoon. Useimmiten näistä huomaa mihin niillä on pyritty vaikka lopputulos onkin jotain ihan muuta.

On haettu takaa kaikenlaisia asioita ja tänään uudeksi suosikikseni nousivat koiran ja lapsen rengastaminen toisiinsa sekä ehdottomana ykkössuosikkina tilanne jossa eläintä ja lasta verrastettaisiin toisiinsa.

5 kommenttia:

  1. Autofoorumit! Mies pyytää joskus niitä selaillessaan minua lukemaan yksittäisiä viestejä, koska niissä on niin hulvatonta kieltä. :D En tiedä, ymmärtävätkö niille kirjoittavat (lähinnä kai miehet) edes itseään.

    VastaaPoista
  2. Autofoorumit ovat kielellisesti ajatellen ihan oma maailmansa. Olen joskus ollut avustamassa jotain eksää myös auton myynti-ilmoituksen kanssa. Lisäsimme yhteistuumin muutaman typon sekaan ja pari yhdyssanavirhettä. Johan alkoi kyselyitä sadella. XD

    Tästä kumpusikin sitten kaiken muun alle hautautunut idea typogeneraattorista, joka tarvittaessa muokkaisi tekstistä kuin tekstistä autofoorumikelpoista lisäämällä sekaan satunnaisiin kohtiin ylimääräisiä välejä, poistamalla isoja kirjaimia ja pilkkuja ja lisäämällä kirjaimia tai vaihtamalla esimerkiksi c:t k:si ja b:t p:ksi. ;)

    VastaaPoista
  3. Aika vähän olisi kirjoittajia foorumeillä ja blogeissa jos kieliopin täydellinen hallinta olisi vaatimuksena. Ehkä miehet on suvaitsevaisempia jos niitä erittäin huonosti kirjoittavia on edelleen niillä autofoorumeilla.
    Naisvaltaisilta foorumeilta ne olisi jo haukuttu pois. Ihmisellä voi olla paljon taitoja, mutta ei minkäänlaista käsitystä kieliopista.
    Itse en välttämättä edes lue blogini tekstiä ennenkuin julkaisen sen, ei ole minulle niiin tärkeä asia.
    Näitä keskusteluja kieliopista käydään aika säännöllisesti joka puolella nettiä. Aina niillä saadaa pahaa mieltä aikaiseksi, hieman epävarmoissa ei kielioppia hallitsevissa netin käyttäjissä. Minä tulen vain kiukkuiseksi.

    VastaaPoista
  4. Pilkunnussijalta ei liene liikaa vaadittu opetella käyttämään pilkkuja omassa tekstissään?

    VastaaPoista
  5. Minä olen Jane kanssasi siitä aivan samaa mieltä, että taidot, osaaminen ja lahjakkuus eivät todellakaan ole pelkästä kielenhuollosta kiinni.

    En myöskään ole ajamassa eteenpäin täydellistä kieliopin hallitsemista pääsyvaatimuksena foorumeille. Pidän ihmisistä ja pidän kirjoittamisesta, pidän kielenhuollosta ja pidän lukemisesta. Suurkulutan foorumeita enkä tee sitä hampaat irvessä.

    Sinä mainitsit, että sinulle se ei ole niiiin tärkeää, se kielioppi. Minulle se on ja minä tarkastelen ja kommentoin ympärilläni olevia ilmiöitä tietenkin omasta näkökulmastani ja poimin käsiteltäväksi minua kiinnostavia asioita.

    Minä en arvota ihmisiä kieliopin perusteella enkä käy myöskään keskustelupalstoilla lyttäämässä yksittäisiä henkilöitä näissä kielioppiketjuissa. Minua kielellisyys kiinnostaa ja tämän entryn pääpaino olikin nimenomaan noilla ihanasti uusituilla sanonnonnoilla, jotka todella saivat minut hymyilemään ja siinä hymyssä ei ollut ivan häivääkään.

    Minä en myöskään ainoastaan nillitä kieliopista vaan tarkastelen myös muita asioita ja ilmiöitä samanlaisen suurennuslasin läpi kuin tätä aihetta ja analysoin ne hymynkare suupielessäni. Siellä lasin alla olen myös minä itse ja esimerkiksi edustamani alakulttuurit ja maneerit. Autofoorumit ja niiden käyttäjätkään eivät ole minulle mikään tuntematon massa, johon on helppo kohdistaa vitsejä ulkopuolelta vaan minulla on vähän syväluotaavampia kokemuksia kyseisistä piireistä. ;)

    _ _ _

    Anonyymi, on se näemmä juuri nyt. *naur*

    VastaaPoista

Kerro ihmeessä!